Ömsint berättarkonst

Litteratur/Kultur.
Sally Rooney (foto: Jonny Davies) Bildbearbetning: Opulens.

VÄLSKRIVET. Boken är välskriven och fint översatt av Klara Lindell. Trots att berättelsen inte alltid berör skriver Sally Rooney smart och skarpt, varmt och med stor ömsinthet gentemot karaktärerna och deras olika förmågor att handskas med livet, skriver Camilla Carnmo.

 

 

Normala människor av Sally Rooney
Översättning: Klara Lindell
Albert Bonniers förlag

Sally Rooney är en ung författare från Irland, född 1991. När jag av en slump läste hennes förra roman, debuten Samtal med vänner, blev jag lätt knockad. Det kändes som en ny sorts roman – så lätt och tung på samma gång, kvick och rolig, djupt allvarlig. Romanen handlar om en liten grupp unga människor i Dublin, spoken word-poeter och konstnärer. Den handlar om att vara “ung och vilsen”, djupt olycklig, oförmögen att förändra sakernas tillstånd, trots alla möjligheter i världen, rent praktiskt. Pengar på kontot, en plats i samhället, men med en förlamande känsla av meningslöshet och att vara djupt inne i en mycket svår kärleksrelation.

I Sally Rooneys andra bok Normala människor fortsätter hon att skriva om vänskap, kärlek, klass och svårdefinierade relationer. Överklass-Marianne och arbetarklass-Connell finner varandra i gymnasiet, eftersom Connells mamma städar hemma hos Marianne. Men det är inte Marianne som är överlägsen Connell i gymnasiehierarkin. Tvärtom. Hon är ensam och utanför, resten av skolan betraktar henne som smart, men konstig, ful, töntig och dryg. Connell är populär, älskad av alla – inklusive lärarna. Mellan dessa båda växer en hemlig vänskap fram som sedan utvecklas till en lika hemlig kärlek. För Connell är det otänkbart att kopplas ihop med Marianne och hon finner sig i detta, förväntar sig inget annat. För dem båda är detta alldeles självklart. Marianne är inte någon man blir ihop med. Ens ligger med. Eller överhuvudtaget pratar med.

Men… Ankungen blir enligt klassisk dramaturgi en svan, och när de båda börjar på samma universitet är rollerna ombytta. Marianne är plötsligt snygg och populär, bekvämt hemmastadd med andra från den samhällsklass hon själv tillhör, trygg och självklar – medan Connells status som den coola sportkillen inte är mycket att komma med längre. Samtidigt tycker hans vänner att han har svikit dem genom att läsa litteraturvetenskap på ett anrikt universitet. Marianne växer, Connell krymper. De blir vänner igen, älskare igen, nästan tillsammans igen – men nej. De väljer andra partners i omgångar, och så fortsätter de i flera år. Romanen handlar om deras relationer med andra, men även om deras ständigt närvarande vänskap.

Stöd Opulens - Prenumerera!

Opulens utkommer sex dagar i veckan. Prenumerera på Premium, 39 kr/mån eller 450 kr/år, och få tillgång även till de låsta artiklarna.
På köpet får du tre månader gratis på Draken Films utbud (värde 237 kr) av kvalitetsfilmer, 30% rabatt på över 850 nyutgivna böcker och kan delta i våra foto- och skrivartävlingar.
PRENUMERERA HÄR!

Sally Rooney dissekerar de outtalade maktförhållandena som finns i alla relationer mellan människor. De handlar om klass, skönhet, intelligens, utbildningsnivå, om vem som behöver vem mest, vem som vill mest, och ännu fler svårupptäckta aspekter på det som på ytligt plan är till synes väldefinierade kompis- eller kärleksrelationer. Det är den stora behållningen med den här boken. Den finkalibrerade analysen av hur vi är med varandra. Sociala spel, feghet, lögner, svek. Men som litterär upplevelse, eller en berättelse att dras med i och fascineras av, är Samtal med vänner starkare. Den är mer unik. När jag läser Normala människor är det som om jag i stället tittar på en välgjord film. Jag kan se scenerna, klippen, nästan höra musiken. Det är inte alls dåligt – det är bra. Men ändå lite tråkigt ibland, lite stumt, oengagerat. Samtidigt är Samtal med vänner oupphörligt fängslande. Boken är absolut välskriven och fint översatt av Klara Lindell. Trots att berättelsen inte alltid berör skriver Sally Rooney smart och skarpt, varmt och med stor ömsinthet gentemot karaktärerna och deras olika förmågor att handskas med livet.

CAMILLA CARNMO
info@opulens.se

Camilla Carnmo jobbar numera som kulturbyråkrat med regional litteraturutveckling i Blekinge och Kronoberg men har svårt att släppa kulturjournalistiken i allmänhet och litteraturkritiken i synnerhet efter att ha ägnat sig åt det i snart tjugo år. Bor i Växjö, arbetar på Biblioteksutveckling Blekinge Kronoberg.

Det senaste från Kultur

0 0kr