Festivalen som biotop

Musik.
Montage: Opulens.

KONSTMUSIK. Hur kan konst och kultur utvecklas utifrån sina lokala förutsättningar, vara lokal och global på samma gång? Andreas Engström hittar ett intressant exempel i konstmusikfestivalen i den lilla österrikiska staden Bludenz.

I pandemins spår har rörelsen bort från storstäderna tilltagit. Även om orsakssambanden är komplexa går se detta som en konsekvens av en långtgående gentrifiering. Men det är inte bara människor som flyttar. Det blir allt svårare att arrangera kulturevenemang och bedriva föreningsliv i storstäder där inte bara hyrorna stiger utan även kulturanslagen utsätts för ett indirekt marknadstänkande. Det betyder inte nödvändigtvis att kulturen flyttar, men den tappar sin ställning i det urbana landskapet och landsbygden tar in, relativt sett. Även om resurserna är små kan det vara lättare att i en mindre ort få med sig politiker och bygga upp en stampublik. Det är ingen tillfällighet att de sedan flera år viktigaste festivalerna för ny konstmusik finns på småorter – Kalvfestivalen i Svenljunga, Hagenfesten i Dala-Floda…

Använd denna byline!
ANDREAS ENGSTRÖM
andreas.engstrom@opulens.se

Andreas Engström är musikvetare och verksam som kulturskribent, redaktör, curator och översättare. Specialområden är experimentell musikteater, ljudkonst och konst i offentlig miljö. Han håller ett extra vakande öga på vad som händer i Centraleuropa, Mellanöstern och Sydostasien, och har ett stort intresse för folk- och världsmusik samt subkulturer från hela världen. Andreas är bosatt i Berlin och är där redaktör för den tyska tidskriften Positionen. Texte zur aktuellen Musik.

Det senaste från Musik

0 0kr