Marknadslogik löser inte informationskrisen

13 jan 2021
sociala medier-kris
Montage: Opulens. (Bildkälla: Pixabay.com)

VÄGLEDNING. Om även skolor och bibliotek ska präglas av marknadens rekommendationspopulism, vinst- och konsumtionslogik, vad har vi då för chans? undrar Samira Ariadad.

Inget medfött har jag haft att förlita mig på, inga ”fria val” och beslut, inga dörrar på glänt – eller ens öppna dörrar – har jag för egen del gått igenom. Nu är det sagt. Det finns ingen individuell förträfflighet att tala om. Bara vägledning, kamratskap och bildning, hela vägen.

SAMIRA ARIADAD
samira.ariadad@opulens.se

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

SKOLFLICKOR. Lars Thulin har sett två aktuella tv-dokumentärer om skolledningars svek mot skolflickor som utsatts för sexuella kränkningar. Om detta handlar dagens krönika. skolan, sexuella övergrepp, Engelska skolan, metoo, juridik, Lars Thulin,

Skandalöst att skolflickor sviks av vuxenvärlden

SKOLFLICKOR. Lars Thulin har sett två aktuella tv-dokumentärer om några
TAGG. SOCIALA MEDIER. Gussy Löwenhielm begrundar fenomenet taggning på sociala medier och vad det betyder för kulturutövare.

Gussy: ”Tusen tagg!”

SOCIALA MEDIER. Gussy Löwenhielm begrundar fenomenet taggning på sociala medier