Yttrandefrihet som skådespel

Krönikor.
Nathan Hamelberg skriver bland annat om den populära och kontroversiella podden The Joe Rogan Experience. (Bakgrundsbilden: Skärmdump från Spotify.com. Montage: Opulens)

MAKTLÖSHET. ”I den här sfären på nätet kallas det monster som ska dräpas för politisk korrekthet snarare än monopolkapitalister.” Nathan Hamelberg om hur politiken abdikerat till förmån för en medialiserad tyckarkultur där bland annat delaktighet i demokratin ersatts av strider om vilka kändisar som får vara med och ”samtala” eller ej.

När den US-amerikanske podcastvärden, före detta UFC-kommentatorn, komikern och tv-stjärnan Joe Rogan i maj 2020 meddelade att han tecknat ett avtal med Spotify för att ge dem exklusiv tillgång till hans enormt populära podcast The Joe Rogan Experience var det det dittills mest lukrativa avtalet någon tecknat med jätteplattformen. När avtalet väl trädde i kraft i januari 2022 tog det några dagar tills Spotify tog bort 113 avsnitt av showen på grund av rasistiskt eller kränkande språkbruk. Några dagar innan så skedde meddelade gubbrockaren Neil Young att med anledning av desinformation om Covid-19 och vaccin på podden fick Spotify välja: antingen kunde de ha kvar hans musik eller så fick de skippa Rogan.

ANVÄND DENNA! 2021
NATHAN HAMELBERG
nathan.hamelberg@opulens.se
Anmäl dig här för att bevaka Nathan Hamelbergs artiklar:

 

Nathan Hamelberg är skribent med förflutet som krönikör på Arbetaren, Fria Tidningar och ETC såväl som essäist på Ottar, Kom Ut!, Tecknaren, Fronesis och Ord & Bild. Till vardags verksam med våldsförebyggande arbete i Stockholm.

Det senaste från Krönikor

Leve cyklismen!

TEKNIKHISTORIA. Idag inträffar den internationella cykeldagen, ett skäl att ägna en extra
0 0kr