Tillbaka till framtiden

Krönikor
Collage: C Altgård / Opulens.

AMBIVALENS. ”Mer än något är fascism ett system som hämtar sin näring ur hat mot ambivalens. Mot de vars ursprung inte är entydigt, mot de vars könsuttryck inte är tydligt binärt, mot de vars nationella lojalitet kan ifrågasättas”, skriver Nathan Hamelberg.

 

När Florian Schneider gick bort kan man säga att Kraftwerk dog på samma sätt som Beatles definitivt gjorde det när Lennon mördades – kärnan klövs itu. Att uppmärksamma någon en månad efter dennes död är milt sagt att vara sen på bollen, men det finns mycket att säga om själva fenomenet Kraftwerk och den tyska musiken under efterkrigstiden – som säger något om förändring – något som nästan försvann i nekrologerna.

NATHAN HAMELBERG

Nathan Hamelberg är skribent med förflutet som krönikör på Arbetaren, Fria Tidningar och ETC såväl som essäist på Ottar, Kom Ut!, Tecknaren, Fronesis och Ord & Bild. Till vardags verksam med våldsförebyggande arbete i Stockholm.

Det senaste från Krönikor