Kvoterad musik – eller världen betraktad utifrån Baden-Württemberg

Musik.
Montage: Opulens.

SKANDAL. En liten skandal i Karlsruhe och globalisering von oben i Donaueschingen. Andreas Engström skriver om den samtida musikens ambitioner om global mångfald.

En mindre skandal inom ljudkonstvärlden inträffade härom dagen. Det New York-baserade konstnärsparet Mendi & Keith Obadike valde att avböja ett hedersomnämnande till Giga-Herz-priset, vilket delas ut av ZKM Center for Art and Media i Karlsruhe. Anledningen var att en representant för ZKM under genrepet för prisceremonin sa att juryn hade valt mellan kvalitet och mångfald, och även understrukit bredden bland ansökningarna och som exempel nämnt kvinnor och POC (people of color). Konstnärsparet bestämde sig på studs för att inte mottaga priset och menade att uttalandet visar på en ”gammaldags och felaktig motsättning” och att ZKM vare sig är lämpliga eller har kompetens att handhava priser som riktar sig till den globala konstvärlden.

Använd denna byline!
ANDREAS ENGSTRÖM
andreas.engstrom@opulens.se

Andreas Engström är musikvetare och verksam som kulturskribent, redaktör, curator och översättare. Specialområden är experimentell musikteater, ljudkonst och konst i offentlig miljö. Han håller ett extra vakande öga på vad som händer i Centraleuropa, Mellanöstern och Sydostasien, och har ett stort intresse för folk- och världsmusik samt subkulturer från hela världen. Andreas är bosatt i Berlin och är där redaktör för den tyska tidskriften Positionen. Texte zur aktuellen Musik.

Det senaste från Musik

0 0kr