Inte bara livestreaming! Samtidsmusiken flyttar ut på nätet

Musik
Collage: C Altgård / Opulens.

CORONAKULTUR. Hur påverkar pandemin samtidsmusikens uttryck? Andreas Engström berättar om kreativt skapande i skuggan av konserthusens livestreamade klassiska konserter.

 

CORONAKULTUR. Covid-19 verkar vi få dras med under en längre tid. I Opulens skriver vi givetvis om effekterna på samhället men också utifrån andra infallsvinklar om viruset. På den här sidan samlar vi våra mer renodlade kulturartiklar om corona.

Knappast någon med internetförbindelse lär undgått att se hur livebaserad kultur sedan pandemins utbrott flyttat ut på nätet. Det började med att operahusen lade upp inspelningar från arkiven varpå, när publikrestriktionerna visade sig komma att bli långvariga, många konserthus fortsatte enligt säsongsprogrammen men inför tomma läktare med livestreaming till en dislokaliserad publik.

ANDREAS ENGSTRÖM

Andreas Engström är musikvetare och verksam som kulturskribent, redaktör, curator och översättare. Specialområden är experimentell musikteater, ljudkonst och konst i offentlig miljö. Han håller ett extra vakande öga på vad som händer i Centraleuropa, Mellanöstern och Sydostasien, och har ett stort intresse för folk- och världsmusik samt subkulturer från hela världen. Andreas är bosatt i Berlin och är där redaktör för den tyska tidskriften Positionen. Texte zur aktuellen Musik.

Det senaste från Musik

Stabilt black metal-album

METAL. ”Andreas Lagios medelhavsvindsljuvliga och mångbottnade röst skapar tillsammans med kyrkokörssång och

Långsamhetens ritual

MUSIK. Nyligen kunde besökarna i Sankt Burchardi-kyrkan i den tyska staden Halberstadt