Makten och härligheten – vass miniopera om Svenska Akademien

Scen & film
Främst i bilden: Ulrika Tenstam, mezzosopran. Amelia Jakobsson, sopran. Magnus Kyhle, tenor. Carl Ackerfeldt, baryton. Foto: Mattias Berglund Helsingborg Arena och Scen

CORONAKULTUR. Susanne Liljedahl har sett en aktuell operaföreställning, i pandemitider tillgänglig i streamat skick, om Svenska Akademiens förfall. Hon kommenterar också bakgrunden och den senaste händelseutvecklingen: ”Som en flodvåg har krisen i den svenska Akademien svept över i den danska.”

 

Makten och härligheten av Fredrik Österling. Libretto Hanna Höglund. Uruppförande 19 mars 2020. Medverkande: Helsingborgs Symfoniorkester, Helsingborgs Konserthuskör, Amelia Jakobsson, sopran, Ulrika Tenstam, mezzosopran, Magnus Kyhle, tenor, Carl Ackerfeldt, baryton, Mats Paulson, kormästare, Gordan Trajkovic, konsertmästare, Stefan Solyom, dirigent.

I och med den långa krisen i Svenska Akademien försvann gradvis förtroendet. Devisen ”Snille och smak” omgärdad av lagerkransen förvandlades till en symbol för moraliskt förfall. Länge odlades en gammaldags manlig genikult, unken kvinnosyn och upphöjd elitism i ett slutet sällskap med smak för självförhärligande och arrogans.

SUSANNE LILJEDAHL
SUSANNE LILJEDAHL

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Scen & film