Filmkvinnor som dödar

2 sep 2021
En scen ur Ex Machina. (Foto: Sony Pictures Home Entertainment. Bilden är något beskuren.)

POPULÄRKULTUR. Karolina Bergström har läst en aktuell antologi om filmkvinnor som inte drar sig för att döda. Hon konstaterar att hotet om antingen hypersexualisering eller hypermaskulinisering vilar tungt över populärkulturens kvinnliga mördare.

Manliga mördare på film, de som kan döda med samma lätthet som de borstar tänderna, finns det tretton på dussinet av. Men när det gäller kvinnor och mord är det en annan femma. Under de senaste decennierna har vi sett populärkulturens kvinnliga mördare smidigt gå från lättklädda rape and revenge-karaktärer till feministiska statements. Men är då samtida kvinnor som dödar på film alltid någon form av offer, eller handlar mördandet snarare om en annan form av motiv?

KAROLINA BERGSTRÖM
karolina.bergstroem@opulens.se

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

FILM. Ingela Brovik konstaterar att Dag Johan Haugeruds ”Drömmar” är ”en film som utspelas just som i en dröm, med poetisk touch och humor.”

”Drömmar” är en stark och intensiv film

FILM. Ingela Brovik konstaterar att Dag Johan Haugeruds ”Drömmar” är
FILMFESTIVAL. Här följer Ingela Broviks rapport från Nordisk Panorama filmfestival 2025 som nyligen avslutades och där ”Yalla Parkour” vann publikens pris till bästa film. Yalla Parkour, dokumentärfilm, Ingela Brovik, Nordisk Panorama, filmfestival, kortfilm, film, filmer,

Nordisk Panorama filmfestival 2025 vidgar perspektiven

FILMFESTIVAL. Här följer Ingela Broviks rapport från Nordisk Panorama filmfestival