Behovet av filmisk trygghetsmärkning

ARBETSVILLKOR. ”Att som manlig regissör använda utmattning, trakasserier och förödmjukelser för att få kvinnliga skådespelare att prestera på ett visst sätt är tyvärr inget ovanligt, och frågan har blivit än mer aktuell i och med den senaste tidens #metoo-rapportering”, skriver Karolina Bergström.

Sönderbrända kroppar och själar

EXILPOESI. ”Ett episkt berättande och riktigt stark poesi: det flödar på utan hack och störningar och i varje dikt ryms fler dikter ─ den oavslutade exilberättelsen och diktens glödande gåtor”, skriver Cecilia Persson om Ocean Vuongs diktsamling Natthimmel med kulhål.

Inget val mellan pest eller kolera

FAKE NEWS. Demokratin behöver fortfarande medier som försöker verka utanför den kapitalistiska medielogiken. Men många av dagens stora så kallade alternativmedier är snarare hot mot såväl den goda journalistiken som demokratin och när Facebook nu introducerar en ny tjänst mot fake news är det svårt att ha några invändningar.

Kvar finns askan

FÖRFRÄMLIGANDE. ”Allt han känner är en inre stumhet – likt en sedan länge avdomnad eller rentav död kroppsdel – som ockuperar mer och mer av hans personlighet och upptar mer och mer av medvetandet”, skriver Crister Enander i del två av fyra om Monstret.

Resa i tid och rum

HALVBIOGRAFISK. ”Det är endast Larrys återgivning av människorna läsaren får bekanta sig med och de faller tämligen platt. Kanske beror det på Stegners mossiga, rentav exotiserande syn på kvinnor”, skriver Carolina Thelin.

Under utgivning!

”I den mån kritik är kunskap om konstverket, är den dess självkunskap; i den mån den bedömer det, sker detta i dess självbedömning.” – Walter Benjamin, Begreppet konstkritik i den tyska romantiken. Opulens förlag är stolta över att kunna presentera filosofen och kritikern Walter Benjamins doktorsavhandling i svensk översättning.  I Benjamins (1892–1940) författarskap utgör doktorsavhandlingen Begreppet konstkritik i den tyska romantiken (1920) ett övergångsverk. Här binds de tidiga kunskaps- och språkfilosofiska texterna samman med essän om Goethes Valfrändskaperna och den refuserade docentavhandlingen om det tyska sorgespelet. I översättning av Nils Järvinen. Walter Benjamin (1892–1940) var en tysk filosof och kritiker, främst verksam som

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Mest lästa

Annonser

Om du spelar på utländska casino utan svensk licens är det extra viktigt att du läser på innan! Besök Goplay för mer information.

Gå tillToppen