
INDIEPOP. KAJ är inte det enda musikfenomenet från Österbotten. Månskensbonden briljerar med välskrivna låttexter, genomtänkt ljudbild och finlandssvensk charm. Det konstaterar Erik Bovin som lyssnat på det nya albumet ”Svindel och lågtryck”.
Svindel och lågtryck med Månskensbonden
Septembernatt
Det är som modern österbottenskildrare Markus Bergfors, a k a Månskensbonden, gjort sig ett namn. ”Svindel & lågtryck” utgör finalen på den albumtrilogi som inleddes 2018 med ”Vårat ödeland”. Han har rosats för sina musikaliska betraktelser över uppväxten, glesbygden och vad det innebär att återvända hem.
På nya skivan möter vi en artist som ständigt befinner sig på resande fot. Som lyssnare tilldelas du rollen som medresenär. Det är bara att följa med, särskilt svårt är det inte då musiken skickligt fångar känslan ombord på en båt eller ett tåg ”som reser genom natten”.
Spåren på det nya albumet är inte lika omedelbara som på de förgående alstren. De växer dock för varje genomlyssning, och den som lyssnar noggrant belönas.
”Riktiga” instrument möter elektroniskt i sömlös förening. Med Skelleftebördige Henrik Oja som producent är det i sin ordning att musiken påminner en aning om Säkert!. Att tankarna leds till Vasas flora och fauna är inte heller konstigt då bandmedlemmarna Tina Kärkinen och Daniel Ventus medverkar.
Det finns ett stråk av nordiskt vemod i ”Svindel & lågtryck”. Rotlösheten botas inte utan befästs snarare av resorna till Paris och Chicago. Riktigt hemma är Månskensbonden kanske bara i musiken. Briljerar gör han hur som helst – med välskrivna låttexter, en genomtänkt ljudbild kryddat med en stor dos finlandssvensk charm.

info@opulens.se