Helgporträttet: ”Det finns idéer men vi sitter ner i båten nu”

Kultur.
Johannes Fridd (Foto: Daniel S. Ogalde)

DIGITAL BARNKULTUR. Appar för barn innehåller ofta dolda kostnader, tveksamma annonser eller saknar integritetsskydd. Johannes Fridd är en av skaparna bakom den nya målarappen Color Tap som vill ändra på det.

Namn: Johannes Fridd
Ålder: 31 år
Född: Örnsköldsvik
Bor: Sollentuna
Familj: Sambo och två barn
Intresse: Koda och utveckla spel, producera musik, måla, aktiviteter där skapande är mittpunkten.

Hej Johannes!

Du är tillsammans med Daniel Grönlund och Daniel Feldt skapare av den nya appen Color Tap, en målarapp för barn. Kan du berätta mer?

– Ja absolut, i kärnan var målet med Color Tap att ta fram ett kul spel för yngre barn. Vi ville skapa någonting som vi själva kan känna oss stolta över att sätta i våra barns händer.

– Alla delade vi en frustration kring mycket av det innehåll vi hittade på Appstore eller på motsvarande plattformar med applikationer riktade mot unga barn. Många är fyllda till bristningsgränsen med reklam, olika former av betalväggar eller i värsta fall dolda kostnader. Men även med tveksamt innehåll eller att det samlas in orimliga mängder data och information från användare, du kanske behöver skapa ett konto, prenumerera eller så krävs en internetuppkoppling. Listan kan göras ganska lång. En applikation har nödvändigtvis inte alla de här delarna men en kombo av dem hittar man i de flesta. Och då tänkte vi, vad händer om vi bygger motsatsen?

Och vad går Color Tap ut på?

– Det är ett spel där du färglägger efter nummer, det har ju de flesta av oss gjort i ung ålder i någon variant. Det vill säga, du har ett fält och en siffra, sedan väljer du motsvarande färg och fyller i fältet. Color Tap är framför allt baserat på vad man kallar pixelgrafik, med lite kantiga och lågt upplösta bilder som du ofta kan hitta i spel och i en del videor idag. Och innehållet i sig är alltifrån djur, fordon och hus till platser och byggnader. Vi har försökt hitta en bredd så att det finns någonting för alla.

Vad var tanken med att använda just pixelgrafik och lågupplösta bilder?

– Det är ett gemensamt intresse vi har som skapare. Det finns många personer som är väldigt duktiga på att ta fram den här typen av alster och konstverk, så det är också ett sätt att synliggöra det och ge dem en plattform att synas på.

Hur har ni jobbat när ni har tagit fram appen?

– Det är ju bara vi tre så vi är ett litet och intimt team, alla har kunnat bidra med tankar och idéer kring hur vi ska utforma Color Tap och vad vi tycker ska ingå i appen, även om vi själva har haft våra specialitéer. Daniel Feldt har framför allt jobbat med det visuella uttrycket, hur allting ser ut och upplevs. Daniel Grönlund har byggt och sett till att det fungerar, att det faktiskt finns någonting att kika runt på. Det är han som har stått för den huvudsakliga delen av utvecklingen. Och jag har fått grotta ner mig ganska djupt i ljud och musik och har designat de bitarna.

– Någonting som har genomsyrat hela arbetsprocessen är att vi har satt appen i händerna på våra egna barn, vänner och vänners barn, för att se vad de går igång på. Det är en utmaning att bygga någonting för en ung publik, det sätter stor press på att innehållet ska vara intuitivt och förståeligt. Så det har varit väldigt interaktivt, vi har testat mycket och pratat med personer som har delat det här intresset eller som har barn i just den här målgruppen, och har fått ta del av vad de faktiskt tycker.

Och vad har ni fått för respons hittills?

– Den har varit bra. Det har varit superkul, det känns som att vi har fått ett kvitto på det hårda jobb som vi lagt ner. Även om det bara är ett sms som når fram till oss genom en gemensam bekant eller om någon som vi inte ens känner skriver en recension där de ödmjukt tackar oss för att deras barn helt försvunnit in i och engagerat sig i Color Tap. Jag tycker att det reflekteras i att vi har ett fint betyg för både iPad och iPhone, i nuläget finns bara Color Tap i ios-plattformen. Så överväldigande bra!

Är det här den första appen som ni skapar tillsammans?

– Ja det är den första appen vi gör tillsammans, så man kan säga att det här är startskottet för oss.

Hur har den kreativa processen sett ut, med val av motiv och så vidare?

– Vi hade ett ledord när vi utvecklade Color Tap och det är ”delight”. Det är såklart öppet för tolkning men vi vill att det ska vara charmigt, mysigt och gå efter konceptet less is more. Vi vill ha det enkelt och se till att sätta kärnan, som i slutändan är att kunna sitta ner för att färglägga motiv, om än genom mobilen. De alster vi har valt vill vi ska kännas roliga och tacksamma att färglägga.

– Jag som har suttit med ljudet har varit noggrann med att det ska kännas tillfredsställande när du trycker på en pixel för att färglägga. Du har den här feedbacken i form av ljudet, när du väljer en ny färg så splashar det i kombination med att en lugn melodi spelas i bakgrunden. Vi vill att det skulle kännas som en liten oas i din hand.

– Och apropå hur appen har mottagits. Vi har ju framför allt designat Color Tap för yngre barn, någonstans mellan 4-8 år, men när vi har testat och utvecklat appen har det blivit tydligt att även föräldrar till barnen har kunnat använda den för att varva ner.

Hur har ni hittat motiven som ni använder i appen?

– Från olika håll, en del har Daniel Feldt gjort själv medan resten är licensierat från konstnärer. Jag tror vi har runt ett tiotal konstnärer som finns representerade genom Color Tap idag och för bara några veckor sedan gjorde vi en uppdatering och la in lite nytt. Jag tror att vi är uppe i runt 600 alster i appen just nu, så det är en rätt så gedigen samling.

Du som själv är förälder, hur trygg känner du dig när ditt barn klickar runt bland appar eller surfar på nätet?

– Det är väldigt blandat. Jag kommer på mig själv att förlita mig på de större, upplevt trygga varumärkena, men det är så många olika aspekter som spelar in. Det mest lukrativa sättet att släppa en app på idag är att ha en gratisversion där du slår in en betalvägg eller olika små transaktioner i appen. Det är det mönster som generellt genererar bra intäkter. Det är klart att det har hänt att min dotter har klickat sig igenom lite väl enkelt och råkat göra både den ena eller andra betalningen som vi sedan har försökt ångra.

– Men sedan är det också det här med innehållet. Det är ju subjektivt vad man tycker är lämpligt, men sätter man en app i handen på sin treåriga dotter så ska inte fokus vara action och vapen, eller vad det kan tänkas vara, utan något som är representativt för ett ungt barn. För mig är också den personliga integriteten en jätteviktig del, hur mycket information som samlas in. Både jag, Daniel och Daniel har ju alla bakgrund inom teknikbranschen, även om vi kommer från lite olika håll, och idag ser vi ju att det är en norm att samla in mycket information kring sina användare, ibland mer än vad man faktiskt använder som utvecklare. När ett barn sitter och spelar på en telefon eller surfplatta, så är det i slutändan en intim stund för barnet då det är i sina egna tankar och har en chans att reflektera själv, och vi vill på något sätt behålla den så. Man får ju bli lagom foliehattig här men det är anledningen till att vi inte samlar in någon data. Då har vi ju också fått förlita oss mer på att prata med varandra i person för att se vad folk tycker eftersom vi inte har kunnat fiska in det från tredje part.

Ni har som ambition att barnsäkra app-marknaden för de yngsta, hur ska en barnanpassad app se ut enligt dig? Finns det några särskilda kriterier som ska vara uppfyllda?

– Vi har ju pratat om några av de här sakerna, som innehållet, att det som användare ska vara svårt att göra fel och det här med att samla in data och information. Men utöver det så handlar det också om att göra det tillgängligt. Jag menar, vår yngsta publik kan ju inte läsa, så vi behöver fundera över hur vi kan göra det intuitivt och enkelt för någon även när man tar bort medlet att kommunicera med text. Då får man jobba mer visuellt med bilder och gester för att på något sätt kunna förklara hur man interagerar med appen.

– Vi har översatt Color Tap till ett gäng olika språk, svenska, franska, kinesiska, koreanska, italienska, spanska, engelska och så vidare, för att skapa en igenkänningsfaktor språkmässigt också. Men i slutändan sätter det ännu större press, barn är ju otroligt ärliga och koncentrationsspannet är ju möjligtvis inte så långt. Då är det viktigt att man kan använda appen intuitivt, men det finns nödvändigtvis ingen formel för det här, det är bara att testa, testa, testa, testa.

Prova Opulens gratis i en månad!

Opulens utkommer sex dagar i veckan. Prenumerera på Premium, 45 kr/mån eller 500 kr/år, och få tillgång även till de låsta artiklarna.
På köpet får du tre månader gratis på Draken Films utbud (värde 237 kr) av kvalitetsfilmer, 30% rabatt på över 850 nyutgivna böcker och kan delta i våra foto- och skrivartävlingar.
PRENUMERERA HÄR!

Vilken är din bakgrund och vad gör du när du inte utvecklar appar?

– Du hittar mig oftast i teknikbolag, nära utvecklingsteam och nära tekniken. Jag jobbar mycket med vad och varför, varför vi gör det här, vad det är vi ska göra och hur vi tar oss dit. Så jag hjälper till att strategiskt hitta rätt väg framåt i produkter. Jag har varit inne och snuddat vid digitala produkter för barn innan men oftast är det för vuxna.

Hur korsades din väg med Daniel och Daniel?

– Daniel Feldt är vårt gemensamma ankare, vi två har jobbat tillsammans vid ett tillfälle och han och Daniel Grönlund har jobbat ihop vid ett annat. Sedan var det Daniel Feldt som nådde ut till oss, vi började prata om den här gemensamma frustrationen och idén om att göra en charmig och mysig ”rita efter nummer”-app. Vi kände att vi alla resonerade med varandra fint där. Jag har ju fått lära känna Daniel Grönlund genom det här vilket är jättekul, medan Feldt är vår knutpunkt.

Hur ser det ut framåt, har du planer på att utveckla fler appar?

– Det skulle vi absolut tycka vore jätteroligt! Men nu har vi precis släppt Color Tap så steg nummer ett är att fortsätta lyssna och känna in vad det är som uppskattas för att kunna bygga vidare framöver, innan vi hoppar på nästa. Det handlar mindre om att få det att flyga ekonomiskt och mer om att på något sätt kunna validera ett intresse för att vi är rätt ute, i slutändan är det vår drivkraft framåt. Så det finns lite idéer, men vi sitter ner i båten en stund.

Vad har du för förhoppningar om Color Tap nu när appen har släppts ut på marknaden?

– För oss är målet nått lite grann i och med att vi har fått det här kvittot på att barn som sitter och interagerar med appen visar uppskattning, de har roligt och vi som utvecklare känner oss trygga med att det är en bra produkt. Särskilt när föräldrarna också på något sätt kan ge samma känsla och återkoppling, och det har redan gjort det värt för oss. Framöver vill vi få ut ordet så att fler får möjlighet att uppleva Color Tap. Det är klart att den inte behöver vara för alla, och det är inte det vi ska hoppas på heller, men det är kul om en så stor publik som möjligt kan få ta del av det vi har byggt.

ELIN STADENBERG
elin.stadenberg@opulens.se

Det senaste från Kultur

0 0kr