Individen och förgängligheten

Konst
Nadine Byrnes installation ”Sorgearbete” på Bonniers konsthall. (Foto: Jean-Baptiste Béranger)

KONST. Under speciella omständigheter kan två konstverk i samma utställning spegla sig i varandra, mer sällsynt är när två utställningar möter varandra. Andreas Engström har besökt två utställningar i Bonniers konsthall.

 

Sorgearbete och Världen är borta, jag måste bära dig
Bonniers konsthall i Stockholm
Utställningarna pågår t o m den 1 november

Nadine Byrne: Klädsel för resa längs med floden Styx. Foto: Ellen Broberg

Ett givande möte mellan utställningar går just nu att uppleva på Bonniers konsthall i Stockholm där huvudutställningen med namnet Sorgearbete möter den lilla utställningen Världen är borta, jag måste bära dig, curaterad av Mathilde Walker-Billaud, vinnaren av Bonniers Konsthalls curatorpris 2020.

I den mindre utställningen arbetar Susan Hiller i sina två videoverk The Last Silent Film och Lost and Found med kollage av utdöda eller nästan utdöda språk. Med berättelser och dikter fångas kulturer och språk i flyktögonblicket.

Det konkreta berättandet ställs jämte den abstrakta klangen då vissa texter sjungs och ljudet delvis visualiseras med ett slags spektrogram. Ett besläktat sätt att arbeta med kulturers arkeologi finns i Sky Hopinka tre videoverk med inspelningar av samtal och ljudande illustrationer av nordamerikanskt ursprungsspråk.

ANDREAS ENGSTRÖM

 

 

Andreas Engström är musikvetare och verksam som kulturskribent, redaktör, curator och översättare. Specialområden är experimentell musikteater, ljudkonst och konst i offentlig miljö. Han håller ett extra vakande öga på vad som händer i Centraleuropa, Mellanöstern och Sydostasien, och har ett stort intresse för folk- och världsmusik samt subkulturer från hela världen. Andreas är bosatt i Berlin och är där redaktör för den tyska tidskriften Positionen. Texte zur aktuellen Musik.

Det senaste från Konst

”Ingen aning”

RELATIVISM. Channa Bankier funderar över uttrycket ”ingen aning” och hur relativismen brer

Starkare än nånsin

KONST. Konstnären Channa Bankier begrundar den pågående pandemin. Hon sänder en ”selfie”