Starka filmer på Nordisk Panorama

Scen & film/Kultur.
Norska Once Aurora blev årets dokumentärfilm på Nordisk Panorama

FESTIVALJUBILEUM. Kort- och dokumentärfilmsfestivalen Nordisk Panorama firar 30-årsjubileum. Ingela Brovik rapporterar från årets upplaga med många bra filmer och tonvikt på norsk och dansk film.

 

 

NORDISK PANORAMAS PRISTAGARE 2019:
New Nordic Voice Award:
Lindy – the Return of little Light, dokumentär i regi av Ida Persson Lännerberg(Sverige)
She-Pack, kortfilm i regi av Fanny Ovensen (Norge)
Young Nordic Children Choice Award:
The Evil Principal, kortfilm i regi av Ida Hanson Eldoen (Norge)
Best Nordic Short Film Award:
Sorry Not Sorry, kortfilm i regi av Julia Thelin (Sverige)
Best Nordic Documentary Award:
Once Aurora, dokumentär i regi av Stian Servoss och Benjamin Langeland (Norge)
The City of Malmö´s Audience Award:
Humanity of Trial, dokumentär i regi av Jonas Bruun (Danmark)

“What do we do, now?” är en mycket vanlig replik , alltid från en kvinna till en man i amerikansk film. På Nordisk Panoramas samtal The Female Gaze 2.0 presenterat av SFI Filmrummet inleds diskussionen med en trailer som visar ett stort antal filmscener där kvinnor (mer eller mindre desperat) ställer den avgörande frågan till män. Publiken på Folkets Bios Panora gapskrattar åt denna traditionella dialog där bara en man kan svara på denna fråga – vare sig det är action, drama eller komedi från Hollywood. En bra inledning på ett intressant samtal mellan filmregissörer och en professor i film, där en kvinnlig regissör säger att när hon var barn fanns ingen bra förebild på film – nu vill hon ge förebilder till nästa generation.

Ett av många spännande arrangemang som blir till en ögonöppnare för vad vi ser för film på årets Nordisk Panorama i Malmö som avslutades i förrgår. Det är den största nordiska kort-och dokumentärfilmfestivalen i Skandinavien som nu också firar 30-årsjubileum. Tidigare har festivalen pendlat mellan olika nordiska städer, Bergen, Köpenhamn, Grimstad, Helsingfors, Kiruna, Kristianstad, Malmö, Oulu, Reykjavik, Vasa och Åhus. Sedan 2013 är dock Malmö festivalens permanenta hemstad.

Nordisk Panorama har givit stöd till tusentals filmare och producenter under trettio år för att uppmuntra talang och glädja kort-och dokumentärfilmens publik.

I den nordiska tävlingen Best Nordic Documentary Award delas priset på 11 000 Euro ut till en av de 14 filmer som deltar i tävlingen.

The Reformist – A Female Imam i regi av danska Marie Skovgaard skildrar hur den unga kvinnan Sherin arbetar tillsammans med en grupp kvinnor och män för att öppna den första moskén i Europa ledd av en kvinnlig imam. En angelägen film i tävlingen som visar hur mycket hat och aggressivitet som ständigt möter Sherin när hon försöker utveckla sitt projekt.

En annan tävlingsfilm med kvinnlig blick är svenska Parning i regi av Lina Mannheimer, ett experiment om två 90-talister som har kontakt via internet, men som möts i verkligheten, blir kära och får i uppdrag av regissören att filma sig själva i situationen. Det blir en helt annan film är vad regissören hade tänkt sig, ett slags metaperspektiv på sociala medier och relationer.

Utom tävlan visades Caroline Troedssons Patriotic Highways. Filmen är hennes debut som regissör efter lång tid som mycket uppskattad dokumentärfilmfotograf. Den handlar om en komplex internationell rättegång, för att ge nya staten Kosovo rättssäkerhet, med en svensk kvinnlig domare som tidigare arbetat som advokat vid den internationella domstolen i Haag. En stringent film med visuell pregnans, minnesvärda scener om krigets efterskörd, en av årets bästa.

War of Art, som är en norsk dokumentär, i regi av Tommy Gulliksen, följer processen då en grupp konstnärer från väst reser till Nordkorea för att skapa konst, tillsammans med konstnärer där. Men projektet hamnar i svårigheter, och så får vi se glimtar av sprickor i diktaturen. Den filmen deltog i tävlingen och det gjorde även danska Photographer of War, i regi av Boris Benjamin Bertram. Den filmen skildrar hur en fyrabarnspappa i Köpenhamn riskerar livet varje gång han reser till områden med krig och konflikt. Det är en stark film som visar krigets fasor, och även hur fotografen varje gång vi sett en filmscen har fotograferat det där avgörande ögonblicket, som ger en existentiell och briljant bild.

Svenska Reconstructing Utøya i regi av Carl Javér i tävlingen är en unikt bra film där fyra unga överlevare efter massakern på Utøya rekonstruerar dagen som förändrade deras liv. Att gå igenom, återuppleva traumat för att sedan kunna gå vidare är vad filmen handlar om. Den kan ses som en studie i att rekonstruera vad som hänt, läka sår och gå vidare.

Stöd Opulens - Prenumerera!

Opulens utkommer sex dagar i veckan. Prenumerera på Premium, 39 kr/mån eller 450 kr/år, och få tillgång även till de låsta artiklarna.
På köpet får du tre månader gratis på Draken Films utbud (värde 237 kr) av kvalitetsfilmer, 30% rabatt på över 850 nyutgivna böcker och kan delta i våra foto- och skrivartävlingar.
PRENUMERERA HÄR!

Johannes Stjärne Nilssons masterclass om sitt och Ola Simonssons filmarbete med tonvikt på ljud/musik, som egensinniga Music for One Apartment and Six Drummers i Malmö där de skapar musik med köksredskap, skåp, elektriska vispar, etcetera är spännande. Jag minns hur Hollywoodstjärnor på ett café i Cannes försökte imitera filmens kvalificerade sätt att skapa musik – en hyllning till filmen som gjorde succé i Cannes.

Invigningsfilmen Q´s Barbershop, är en dansk dokumentär i regi av Emil Langballe, om en frisörsalong i Vollsmose, ett område i Odense som danska regeringen kallar “ghetto”och borde rivas. Men denna frisörsalong är en frizon för män, tonårskillar och pojkar som vill klippa håret – samt kärleksfullt ta del av solidaritet och vänskap. En film som går emot tidsandan på ett lekfullt sätt. En helt nödvändig film.

INGELA BROVIK
info@opulens.se

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Kultur

0 0kr