Orfeus i underjorden – en resa i metateater

Scen & film/Kultur
Orfeus i underjorden, på Malmö Opera. Eurydike – Eir Inderhaug; Orfeus – Martin Vanberg. (Fotograf: Mats Bäcker.)

SCENKONST. Metateater är lite som en trollkarl som visar och avslöjar för publiken hur han gör sina fantastiska trick, skriver Mathias Jansson med utgångspunkt i en aktuell operettuppsättning på Malmö Opera.

 

Orfeus i underjorden. Musik: Jacques Offenbach. Spelas på Malmö Opera t o m 10 maj. I rollerna: Rickard Söderberg, Martin Vanberg, Eir Inderhaug, Loa Falkman, Marianne Mörck, med flera.

Operetten gör comeback på Malmö Operas scen. Uppsättningen av Offenbachs Orfeus i underjorden kan bäst beskrivas som en finkulturens buskis. Här hittar man förväxlingar, intriger, sexuella anspelningar, grova skämt, ordvitsar, samtidssatir och can-can-dans, men också en hel del metateater.

MATHIAS JANSSON

 

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Kultur

Festen som kom av sig

INSTÄLLT. ”De tre genomförda föreställningarna och nedläggningen har tagit mig på djupet
Gå till Toppen