Orfeus i underjorden – en resa i metateater

Scen & film/Kultur
Orfeus i underjorden, på Malmö Opera. Eurydike – Eir Inderhaug; Orfeus – Martin Vanberg. (Fotograf: Mats Bäcker.)

SCENKONST. Metateater är lite som en trollkarl som visar och avslöjar för publiken hur han gör sina fantastiska trick, skriver Mathias Jansson med utgångspunkt i en aktuell operettuppsättning på Malmö Opera.

 

Orfeus i underjorden. Musik: Jacques Offenbach. Spelas på Malmö Opera t o m 10 maj. I rollerna: Rickard Söderberg, Martin Vanberg, Eir Inderhaug, Loa Falkman, Marianne Mörck, med flera.

Operetten gör comeback på Malmö Operas scen. Uppsättningen av Offenbachs Orfeus i underjorden kan bäst beskrivas som en finkulturens buskis. Här hittar man förväxlingar, intriger, sexuella anspelningar, grova skämt, ordvitsar, samtidssatir och can-can-dans, men också en hel del metateater.

MATHIAS JANSSON

 

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Kultur

Skriv och väx!

NOVELLTÄVLING. I tisdags lanserade Opulens tillsammans med vår ägare Ekström & Garay