Kvinnliga remakes och stormiga kommentarsfält

Scen & film
Bild: 20th Century Fox

REPRESENTATION. Snart går Oceans 8 upp på biograferna – en helt kvinnligt rollbesatt spinoff på Oceans-filmerna. Karolina Bergström skriver om kommentarfältherrarnas hat och filmbolagens ekonomiska motiv.

En remake är en remake, skulle man helt simpelt kunna tro. Men inte om det handlar om att sätta kvinnor i stället för män i huvudrollerna – det har den senaste tidens reaktioner på trailern till sommarens kuppfilm Oceans 8 tydligt visat. För varför skulle annars en helt vanlig filmtrailer få mer än dubbelt så många ogilla-markeringar som gilla-dito på Youtube eller kommentarer som ”feministisk SJW-propaganda” (SJW, social justice warrior, används i nedsättande syfte för att beskriva personer som engagerar sig i sociala, feministiska och antirasistiska frågor), ”det här kommer att stinka som ett horhus i Tijuana vid högvatten” och ”varför försöker de inte locka rika män att köpa smycken åt dem i stället”. Att redan 2001 års Oceans 11 var en remake på en film med samma namn från 1960 verkar ha gått de flesta av dessa manliga kommentarfältriddare förbi, liksom det faktum att deras favorit-Ocean-skådis George Clooney är med och producerar den kommande filmen.

Det går att dra mer än en parallell till den hatvåg som drabbade förrförra årets kvinnligt rollbesatta Ghostbusters-remake, där filmens Youtubetrailer blev den mest ogillade filmtrailern någonsin och översköljdes med kommentarer som ”feminazister med protongevär” och manliga farhågor om att deras barndoms stora filmupplevelse nu skulle detroniseras. Nu är i ärlighetens namn Oceans 8 snarast en spinoff, men bara det faktum att huvudpersonen heter Debbie Ocean och hennes närmast förbundna inte spelas av Brad Pitt utan tack och lov av briljanta Cate Blanchett räcker tydligen för att hatiska kommentatorer ska låta fingrarna gå varma på tangentbordet.

Är det då en bra idé att rätt och slätt kopiera ett filmkoncept och ersätta manliga rollfigurer med kvinnliga i syfte att boosta den kvinnliga representationen på vita duken? Det vill säga bortsett från det faktum att själva könet på de medverkande verkar reta upp långt fler nätkommentatorer än att Hollywood återanvänder ännu en filmklassiker? Att Oceans 8 av trailern att döma verkar bli en mer upplivande historia än de tidigare lite småtrötta Oceans-filmerna, minus den sliskiga ”kärlekshistoria” som involverade den enda kvinnliga rollfiguren i remaken av Oceans 11, är förstås en sak, att de stora filmstudiorna inte riktigt vågar ta risken med en helkvinnligt rollbesatt originalhistoria en annan och lite knepigare. Rent krasst har filmbolagen förstås börjat ta fasta på det faktum att filmer med kvinnor i huvudrollerna sedan några år drar in snäppet mer pengar än filmer med män i huvudrollerna – förrförra året sju procent mer, enligt en undersökning utförd av Geena Davis institute on gender in media.

Men oavsett motiv – att kvinnor nu intar den så kallade kuppfilmsgenren mer eller mindre för första gången sedan 1996 års Set it off förtjänar inget annat än stående ovationer och är mumma för alla oss kvinnor som uppskattar en stunds tidsfördriv med lika delar underhållning och identifikation. Återstår att se hur de kvinnligt rollbesatta nyinspelningarna av filmer som Flugornas herre och Rivierans guldgossar kommer att tas emot på kommentarsfältens karga utmarker.

KAROLINA BERGSTRÖM

 

 

 

 

 

 

 

Alla artiklar av Karolina Bergström

Karolina Bergström är kulturjournalist och filmkritiker med en bakgrund som dokumentärfilmare. Född i Uppsala men baserad i Stockholm sedan länge.

Det senaste från Scen & film

Våldsam hämndsaga

FILMVÅLD. Faktum kvarstår att filmen knappast är något för den känsligt lagda
Gå till Toppen