Essän som betraktelse betraktad

RÖRELSE. ”Första gången jag skrev essä var det en befrielse – allt flödade ur mig. Som när jag dansade. Jag ser Fredrik Rydmans variation av Tjajkovskijs Nötknäpparen på tablå-tv under decemberledigheten och förundras över hur de olika dansarna samspelar till en brusande helhet”, skriver Freke Räihä.

Hur konst äger rum

PERSPEKTIV. ”Det är ju så det är med sevärdheter. Byggnader, monument eller rentav bilder som stora delar av världen matats med och som fått ett mer allmängiltigt innehållsfilter. Vars ursprungliga mening eller värde glömts eller tappats bort någonstans på vägen”, skriver Ida Thunström.

All heterosex är prostitution

METOO. Under hösten har de flesta yrkesgrupper i Sverige samlat vittnesmål från kvinnor som blivit sexuellt ofredade. Skådespelerskornas #tystandtagning, ingenjörernas #teknisktfel och juristernas #medvilkenrätt, bara för att nämna ett axplock.

Närmast furiöst

FARSTEMPO. ”Tartuffe kan spelas som en moralitet, som commedia eller renodlad fars men också, som Stanislavskij en gång gjorde, som ett Tjechovdrama före Tjechov. Här ligger dock commedia dell’ arte i botten, tempot är högt, ibland närmast furiöst, något psykologiskt finlir finns det inte utrymme för här”, skriver Lena S. Karlsson.

Döda och levande poesisällskap

MOTVIKT. ”Alla de nu namngivna poeterna har skapat fantastisk poesi som genom århundradena, kommer glädja och intensivt beröra många poesiälskare som jag avstår ifrån att inbördes kvalitativt rangordna. Det är inte mitt ärende i den här motviktstexten”, skriver Cecilia Persson.

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Mest lästa

Annonser

Om du spelar på utländska casino utan svensk licens är det extra viktigt att du läser på innan! Besök Goplay för mer information.

Gå tillToppen