Det mänskliga priset för gratisrubbarna

Media.
”Instagram är helt enkelt giftigt för miljoner flickor och unga kvinnor runt om i världen och deras mentala hälsa” konstaterar Lisa Bjurwald. Bakgrundsbild: Pete Linforth. (Montage: Opulens)

MEDIEKRITIK. ”En tredjedel av tonårsflickorna sa att de var missnöjda med sina kroppar och att Instagram fick dem att må sämre. Vi pratar här om psykiska problem som störd självbild, låg självkänsla, ångest, depression, ätstörningar som anorexi och bulimi, och självskadebeteende.” Lisa Bjurwald skriver om veckans chockerande avslöjande av interna dokument som läckt från sociala medier-jätten vilka hela tiden utåt förnekat problemet. 

I tisdags gick Wall Street Journal (WSJ) ut med en stor och skakande story: interna dokument visar att Facebook, som numera äger Instagram, inte bara är medvetna om att bildmediet skadar flickor och unga kvinnor. De har också länge följt och undersökt fenomenet med hjälp av sina egna forskare, som författat rapporter som presenterats för högsta ledningen – inklusive chefen Mark Zuckerberg.

Ordet som återkommer i dessa interna utredningar är: toxic. Instagram är helt enkelt giftigt för miljoner flickor och unga kvinnor runt om i världen och deras mentala hälsa.

Den bildbaserade appen med sitt fokus på glättiga, retuscherade bilder av ”livets goda”, inte minst konsumtion, mode och skönhet, har omkring en miljard (!) aktiva månatliga användare. 7,5 procent är omyndiga, 13-17 år. Bara i USA loggar 22 miljoner tonåringar in på appen varje dag, enligt WSJ.

Våren 2020 noterade Facebooks forskare att en tredjedel av tonårsflickorna (32 procent) sa att de var missnöjda med sina kroppar – och att Instagram fick dem att må sämre. Vi pratar här om psykiska problem som störd självbild, låg självkänsla, ångest, depression, ätstörningar som anorexi och bulimi, och självskadebeteende. När forskarna året innan, 2019, sammanfattade riskerna med Instagram för flickor och unga kvinnor slog de fast: ”Vi förvärrar kroppsuppfattningen hos var tredje tonårsflicka.” Låt det sjunka in ett slag.

Prenumerera på Opulens nyhetsbrev gratis!

Välj om du vill ha nyhetsbrevet sex dagar i veckan eller på måndagar.
Prenumerera

I sin utåtriktade kommunikation har IT-jätten hela tiden förnekat sin djupgående kunskap om skadorna på unga användare. Och det är här vi journalister och vårt eget problematiska – men alltför sällan diskuterade – beroende av sociala medier kommer in. För det första är vi bara människor och inte immuna mot de beroendeframkallande mekanismer som Silicon Valley på senare år erkänt finns inbyggda i sociala medier.

För det andra behöver en majoritet av journalistkåren använda Twitter, Instagram, Facebook och så vidare i sin yrkesutövning, om så bara i bevakningssyfte utan aktivt eget delande av material. Det sistnämnda stärker naturligtvis beroendet, eftersom vi ofta inte kan logga ut och blandar samman det privata och det professionella utövandet. Efter att ha blivit utslängd (nå, åtminstone utestängd) från Twitter i våras är jag nu tillbaka och kan med egna ögon jämföra hur mycket man missar i form av tips, uppslag, idéer, vidare läsning, inbjudningar, kontaktskapande.

Men nu har vi alltså svart på vitt att våra arbetsverktyg, de som genererar minst ett dussin gratisrubbar (”Läckberg i Insta-bråk”) åt tabloiderna varje dag, skadar våra unga. Sociala mediers avigsidor, som vi länge varit medvetna om, är inte bara elefanten i journalisternas digitala fikarum – de är en hel stampande hjord. Vi har redan lämnat över yttrandefriheten och västvärldens centrala plattformar för debatt och diskussion i oetiska miljardföretags händer. Genom att upprätthålla Instagrams position och göda kretsloppet av klick-uppmärksamhet-nya följare-nya bilder-skriverier i mainstreammedia-klick, bidrar vi också aktivt till att skada unga människor.

Är vi i mediebranschen verkligen okej med detta? Om inte, så bör vi kanske prata om det.

LISA BJURWALD
LISA BJURWALD
lisa.bjurwald@opulens.se

Det senaste från Media

0 0kr