På scen befinner sig Cirkus Cirkör, det svenska nycirkuskompaniet vars egensinniga mix av humor, uppdaterad rekvisita och nya former av halsbrytande akrobatik redan för ett par decennier sen gav dem ett signum. Till detta klingar musik av Philip Glass. Foto: Mats Bäcker
OPERA. Det har kallats århundrades svenska operahändelse och det är på sätt och vis inte en överdrift. Malmöoperans uppsättning av Circus Days and Nights etablerar cirkusen som en radikal scenkonst, menar Andreas Engström.
Circus days and nights. Malmö Opera (livestreamad föreställning). Musik: Philip Glass. Libretto: David Henry Hwang och Tilde Björfors, efter dikter av Robert Lax. Regi & koncept: Tilde Björfors. Medverkande: Elin Rombo, Jakob Högström, Karolina Blixt, Simon Wiborn, Nikolas Pulka, Aaron Hakala, Andreas De Ryck, Methinee Wongtrakoon, med flera. Minna Weurlander med ensemble samt Malmö Operakör. Scenografi & kostym: Magdalena Åberg.
På scen befinner sig Cirkus Cirkör, det svenska nycirkuskompaniet vars egensinniga mix av humor, uppdaterad rekvisita och nya former av halsbrytande akrobatik redan för ett par decennier sen gav dem ett signum. Till detta klingar musik av Philip Glass, som i det ”allmänna medvetandet” nog ses som en av de största tonsättarna det senaste halvseklet, inte minst genom sin insats inom operakonsten.
Opulens
Vill du hellre prenumerera? Logga in för att läsa resten av artikeln. För att logga in behöver du en prenumeration på Premium.
Circus days and nights. Malmö Opera (livestreamad föreställning). Musik: Philip Glass. Libretto: David Henry Hwang och Tilde Björfors, efter dikter av Robert Lax. Regi & koncept: Tilde Björfors. Medverkande: Elin Rombo, Jakob Högström, Karolina Blixt, Simon Wiborn, Nikolas Pulka, Aaron Hakala, Andreas De Ryck, Methinee Wongtrakoon, med flera. Minna Weurlander med ensemble samt Malmö Operakör. Scenografi & kostym: Magdalena Åberg.
Andreas Engström är musikvetare och verksam som kulturskribent, redaktör, curator och översättare. Specialområden är experimentell musikteater, ljudkonst och konst i offentlig miljö. Han håller ett extra vakande öga på vad som händer i Centraleuropa, Mellanöstern och Sydostasien, och har ett stort intresse för folk- och världsmusik samt subkulturer från hela världen. Andreas är bosatt i Berlin och är där redaktör för den tyska tidskriften Positionen. Texte zur aktuellen Musik.
Vi använder kakor för att förbättra din användarupplevelse, anpassa annonser och innehåll, samt analysera vår trafik. Genom att trycka på "Acceptera alla", godkänner du att vi använder kakor.
Observera att funktionella kakor är nödvändiga för inloggning.
Funktionella
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
Funktionella kakor tillhandahåller vissa funktioner som delning till sociala medier och inloggning för läsare.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.