Lysande teaterfeeri värmer i höstmörkret

Scen & film
Foto: Sören Vilks

TILLTRO. Shakespeare in love är en varmhjärtad hyllning till teatern och de människor som befolkar den. Här finns en omisskännlig kärlek och tilltro till hantverkskunnandet, skriver Lena S Karlsson angående uppsättningen på Kulturhuset Stadsteatern.

 

 

Shakespeare in love av Marc Norman och Tom Stoppard

Bearbetad för scenen av Lee Hall.
Översättning: Calle Norlén.
Regi: Ronny Danielsson.
Komposition, musikalisk ledning: Martin Östergren och Mathias Venge.
Scenografi: Lars Östbergh.
Kostym: Annsofi Nyberg.
Medverkande: Sofia Ledarp, Alexander Karim, Gunilla Röör, Dan Ekborg, Shebly Niavarani, Lars Lind, Robin Keller, Odile Nunes, Katarina Ewerlöf, Kardo Mirza, Anders Johannisson, Bahador Foladi, Tim Dillman, Peter Gardiner, Jan Mybrand med flera.
Kulturhuset Stadsteatern, Stora scenen.

Strax innan Stockholms stadsteater måste flytta ut på grund av omfattande reparationer iscensätter man påpassligt ett lysande teaterfyrverkeri på Stora scenen. Shakespeare in love är i Stadsteaterns tappning ett färgsprakande feeri inkluderande ung kärlek och passion. Vad kan man mer begära när snålblåsten viner runt i avlövade träd en frostig senhöstkväll?

1998 kom blockbustern Shakespeare in love, en förföriskt vacker och romantisk filmkomedi om en fiktiv passion mellan den unge William Shakespeare och Viola de Lesseps. Filmens manus är signerat teaterrävarna och Shakespearekännarna Marc Norman och Tom Stoppard. Shakespeare in love belönades med inte mindre än sju Oscars. Teaterversionen hade världspremiär i London 2014, och har senare spelats på en rad scener världen över. Stadsteaterns uppsättning är påpassligt nog en Skandinavienpremiär.

Shakespeare in love tar sin början 1593 och William Shakespeare ska snart brottas med att skriva kanske världens mest kända tragedi, Romeo och Julia, författad med vånda under åren 1594-1596. Den repeterades samtidigt som William Shakespeare skrev den genialt lekfulla komedin En midsommarnattsdröm.

Fortsätt

 

Enligt fiktionen i Shakespeare in love lider Shakespeare av akut skrivkramp, ett sällsynt tillstånd hos den annars så flyhänte barden. I hans idévärld finns ingen rollgestalt utom Romeo. Julia har ännu inte tagit form när han träffar Viola de Lesseps, som ska bli den som förlöser Shakespeare genom deras gemensamma kärlek.

Sofia Ledarp och Alexander Karim gestaltar det unga kärleksparet, framspelade med bravur. Viola hotas av att, på drottningens order, bli bortgift mot sin vilja med den triste Lord Wessex, men själv har hon andra planer. Förklädd till en ung man får hon en plats i det flamboyanta sällskapet under ledning av den effeminerade Dan Ekborg, som bränner av sina repliker som pisksnärtar. Publiken är förstklassig — sällskapet har bland många andra dignitärer jungfrudrottningen och hennes hov som kritiska och inte alltid så lättroade åskådare. Ve den som får den vita jungfrudrottningen att gäspa!

Texten är tryfferad med en hel del Shakespearecitat samt även några repliker från bardens konkurrent Christopher Marlowe. Regissören Ronny Danielsson tar fasta på pjäsens många komiska poänger och till sitt förfogande har han en stjärnspäckad ensemble, med gamla scenrävar som Lars Lind, Gunilla Röhr och Katarina Ewerlöf som anger tonen för det yngre gardet. Här leks med teaterkonventioner och upptågen är många, ibland snubblande nära ädelbuskis.

Kostymören Annsofi Nyberg har skapat en mängd läckra kreationer som förhöjer upplevelsen, inte minst i den metateatrala dimensionen. Ensemblen har påfågelgranna fantasikostymer med renässanstouch och med en färgskala som är en njutning för ögat..

Shakespeare in love är en varmhjärtad hyllning till teatern och de människor som befolkar den. Här finns en omisskännlig kärlek och tilltro till hantverkskunnandet hos såväl skådespelare som de personer som finns bakom scenen.

LENA S. KARLSSON

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Scen & film

Våldsam hämndsaga

FILMVÅLD. Faktum kvarstår att filmen knappast är något för den känsligt lagda
Gå till Toppen