90-talspärla med blicken åt rätt håll

Scen & film
Keanu Reeves och Patrick Swayze i Point Break. (Twentieth Century Fox Corporation)

PROGRESSIV. Karolina Bergström uppmärksammar Point Break från 1991, som hon betraktar som en progressiv kvinnorollsparentes i Hollywoodhistorien.

Det finns mycket att säga om surfarklassikern Point Break från 1991, filmen som av tidningen Rolling Stone kallats ”den bästa kvinnliga blicken-filmen någonsin” (med en blinkning till filmteoretikern Laura Mulveys klassiska tes om den manliga objektifierande blicken) och som regissören Kathryn Bigelow själv benämnt som en ”wet western”. Fullpackad med actionmumma och namn som Patrick Swayze och Keanu Reeves lyckas Bigelows trettioåring till film, där en nyutbildad FBI-agent lär sig surfa för att kunna lösa en serie Los Angeles-baserade bankrån, vända kameran bort från dåtidens tröttsamma glidningar längs kvinnokroppar och istället mot manliga surfartorsos i motljus.

KAROLINA BERGSTRÖM

 

 

Karolina Bergström är kulturjournalist och filmkritiker med en bakgrund som dokumentärfilmare. Född i Uppsala men baserad i Stockholm sedan länge.

Det senaste från Scen & film