Lyrik: Nya dikter av Michael Economou

13 okt 2025
DIKTER. I dag kan vi presentera ett urval dikter hämtade från Michael Economous aktuella diktsamling ”Öar börjar och slutar i havet – Dikter från Hven”. dikter, poesi, Prosa & poesi, diktning, Michael Economou, svenskspråkig lyrik,
Omslaget till Michael Economous aktuella diktsamling med motiv från Ven.

DIKTER. I dag kan vi presentera ett urval dikter hämtade från Michael Economous aktuella diktsamling ”Öar börjar och slutar i havet – Dikter från Hven”.

Dikterna i Michael Economous aktuella diktsamling ”Öar börjar och slutar i havet – Dikter från Hven” (CKM förlag, 2025) speglar såväl nutiden som ön Vens dåtid. Det kan till och med röra sig om över tusen år gamla verkligheter.

Michael, i din nya diktsamling är det förflutna starkt närvarande. Hur ser du på förhållandet mellan vår nutid och historien? 

– Frågar man AI om värdet av historia och flydda tider, av hällristningar, stenyxor och runor är svaret så standardiserat att man nästan omedelbart förlorar intresset. Men det opersonliga är förstås inget förvånande; snarare är det symptomatiskt för vår tids oförmåga att förundras över att allt som hör till det förflutna faktiskt kan upplevas som angeläget. Och levande.

Som poet tar du i boken läsaren med på en resa i ett tidsflöde. Kan du säga något om dina intentioner?

– Det är som om det där flödet av tid är något som ständigt pågår och därför får hällristaren samsas om utrymmet med konstnären. Poesin kan i bästa fall (läs: bättre än AI) belysa runtecken, ödekyrkan, Tycho Brahe samt några hvenska människoöden.

Varför Hven?

– Om du syftar på stavningen, alltså gammalstavningen, så vill jag betona öns släktskap med hav och himmel (heaven). Samt, varför inte, historien? Men om du undrar varför jag valt Hven som dikternas utgångspunkt, så är det för att ön länge fascinerat mig. Platsen i Öresund har ju borgat för att såväl världshistorien som litteraturhistorien påverkat. Slaget vid Svolder år 1000 kan ha utspelats nära ön, danskars och svenskars kamp om herraväldet, judiska flyktingöden… Till och med Shakespeare var medveten om öns existens. Tycho Brahe lär vara Prospero, trollkarlen, i Stormen. Många framstående konstnärer har också attraherats och lockats till Hven.

Är det något särskilt Opulens läsare bör känna till angående de utvalda dikterna?

– Nämndemansgården i urvalets del I är centrum för Hvens livaktiga hembygdsrörelse och i del II framgår konstnärernas anknytning till ön bara i avslutande af Klint-dikten (se inledningscitatet!). Vad gäller stockholmaren Gustav Rudberg, för konstälskaren också känd som Spanien-Gustav, var han många år verksam på ön, medan Carl Fredrik Hill ofta besökte Hven, under sin långa sjukdomstid i systerns sällskap.

CLEMENS ALTGÅRD, kulturredaktör

 

 

Michael Economou

Ett urval dikter, hämtade ur

Öar börjar och slutar i havet      Dikter från Hven

                                                                                  (CKM förlag, 2025)

 

I

 

FLINTMÄSTAREN ÄR INTE DÖD

Inte sjunger sädesärlan för flintmästaren.

Inget tyder på att världen söker honom.

Inte följer någon spåren av hans liv.

Hantverket är bortglömt och nonchalerat,

förpassat till en skalle utan ögon.

Det ser ju idag ut som om käkens betsel

av ogräs skymts av evinnerliga tider!

 

Men plötsligt – i en vindil från havet

blottläggs själva konsten, innesluten

i en häpnadsväckande gåta.

Några pilspetsar, vassa benskrapor

och halvfabricerade flintyxor har flera

tusen år inväntat ljusets ögonblick

som i sin gränslösa öppenhet

lyser upp seklernas samtal.

Jord blåser bort från marken,

väcker flintmästarens själ.

Tider är med ens levande,

inte längre förstenade!

 

Ändå är flintans sken inte överlägset

vårt sken, men föremålen gör

flisor av vår egen förträfflighet:

tveeggat avskrap riktar spetsen

mot all vass hybris som får oss tro

att flintmästaren aldrig varit i liv.

 

Till och med sädesärlan ska kvittra

i musiken av sitt misstags toner.

 

*

 

HÄLLRISTARENS SJÄL ÄR VÅR SJÄL

I sin frånvaro lever hällristaren

som om han aldrig blev klar

med dagsverket som når oss

likt ristningarnas resumé av

vad som var föreställningar och barbari.

Vi ser honom inte, men känner

magin i vidden av hans tro på jorden.

I handen håller han vår nyfikenhet.

I bröstet andas en omistlig framtid!

 

Hällristaren ligger ner, vänd mot sin puls

som om han ännu lyssnar på livet –

och inte på döden som pågår

fastän vi har svårt att tro att ljudet

av arbetet som utförs på klipphällen

någonsin ska kunna upphöra.

Skallen är ju täckt av seklers jord.

 

I historien skymtar okända skepp

som ska försvinna vid horisonten.

Nära är långt borta, men avståndet

krymper i takten av vårt försök

att nå in i hällristarens själ.

Världen växer ett ögonblick i sänder

för att seklerna ska återuppstå,

bli en värdigare tid inom oss.

 

Och i hällens värld ska bilderna

evigt måla: Skriv oss, glöm icke.

 

*

 

RUNORNA FÄRDAS GENOM SEKLERNA

I skaldekonsten var jag inte den främste.

Lust och liv och ljus gavs av runan

som lät stenen mjukna mer än mossan.

 

Och runan var ju också rak som ryggen

min – den blev poesins vapendragare,

lika häpnadsväckande som drömmen

om barnet vars första ord

löd “Goddag ljuset.”

 

Just det barnet såg mig, viskade mer

i mitt öra: “Träd ur ditt huvud,

se undret du är”. Sedan tystnade

det många år tills jag blev barnet.

 

Märklig förundran!

Barnslig förundran!

Tyngdlös förundran!

Obegriplig förundran!

Undflyende förundran!

Svårformulerad förundran!

 

Men motsatsen är värre, en glosa

utan integritet, framtidens taggtråd:

det enda som växer då är cement.

 

Konsten jag lärde var alltså runans.

Tecknen lät jag sprida på öns stenar

med hjälp av det barnet.

Vi trevar oss genom seklerna.

Runor för färden vittrar inte.

 

*

 

NÄMNDEMANSGÅRDEN

Röster ur döden talar varje natt.

I skjutsstallet står hästdroskor

och bidar sin tid: grusvägarna

saknar öns långsamma resenärer.

Mörkret stillar sig kring gåtor.

Gården glänser, spröd som raps.

Avslutade liv söker överlevnad.

Den som vill röja sin olevda stig

lägger färdleder åt sina berättelser.

Kyrkogården är inget slutkapitel.

 

Så skriver de döda in sig i ljuset

av sitt finstilta förflutna; röster,

som läckta ur ett blekt, ångrat

testamente, trotsar tystnaden

för att bejaka vad som växer

i drömmar, närda av den tid

som söker sin levande ton.

 

Gården gör sig redo för avfärd.

Man vet när klartecken ges.

Rösterna färdas snart i ljudet

av droskor på väg, då världen

sakta vaknar likt lysmaskar

inifrån de mörka horisonter

som ger sken av att återfödseln

är möjlig i det gryende ljuset.

 

*

 

VAD BÖNEN I ÖDEKYRKAN INTE VILL

Bönen vill inte, Herre,

att du ska stensätta din själ

för att överleva oss. Bönen vill,

Herre, att din röst ska nå

den som inte får sina bördor lättade

av katedraler. Högmodet, Herre,

högmodet är den ruin

till vilken ingen går.

 

Bättre lyssna till fågelsången.

Den är tillräcklig som evighet.

Dess musik hörs som miraklet

i att du finns, Herre, stämd

av det universum

som bejakat dag och natt

i tonen av din levande rymd.

 

*

 

DRÖMMEN

I drömmen uppenbarar sig ett skepp

på himlen ovan Hven

och släpper sitt ankare

i ljusgläntan invid öns högsta krön.

Som om färden avslutats

i naturens tidlösa hamn,

synlig överallt på den plats

där Tycho Brahe förstod sig på

supernovans ljus i Cassiopeia,

lämnar fjärilar skeppet för att försäkra sig

om det illusoriska i färg och horisont.

Inget finns till för sin egen skull.

Inte ens sjömännen som klättrar ner

längs skrovet för att lossa ankaret

som fastnat i ljuset, vågar

störa fjärilarna i denna dröm.

 

Och vind och färg och tid som ankrat

på fjärilarnas vingspetsar fyller oss

med tillförsikt: ljuset från vingarna

kan ju aldrig skiljas från drömmen!

Samspelet gör varje fjäril till en lätt resenär

i vår värld, tystnadens gungflyn

som sjunger för vårt behov av att avstå.

Och tillståndet i vilket vi bärgas för att bli

de drömmande människor vi är

är tänkta att vara, gör att vi alla

måste gå ombord på skeppet

som snart ska likna ett större gungfly,

på flykt undan mörka horisonter.

 

 

II

 

GUSTAV RUDBERG SÖKER LJUSET

I BÄCKVIKENS HAMN

Ett lätt majdis i tankarna: jag,

så ofta utnämnd till Spanien-Gustav

att man kan tro att Hven är

en ovidkommande värld, vet

att ljuset färdas fortare än kylan.

Värmen kommer inte lika fort.

Värmen är långsamma kärleksbrev

från havet: vågskvalpet längs kusten bidrar

till den känslan. Allt från världshaven

är ju en gnagande känsla av glädje!

Men skärpan som hjälpt mig så många år

bygger ingen hamn åt tålamodet längre.

 

Sakta sluter hjärtat sig, själen gömmer sig

i känslan av att något tar slut. Vad för slags

avgift ska stämplas på biljetten? Vad

kostar färden mellan seklerna som har

tidlösheten som sista hamn?

Jag kan inte svara. Jag anar inte vart världen

är på väg. Jag vet bara att diset dyrkar upp

ljuset i en sådan stillsam takt

att konst och kärlek

avkrävs mig lika långsamt.

 

Och att det snart måste vara hög tid

att inse varför hjärtat är ombytligt,

men inget hav, varför havet är ombytligt,

men inte stort nog att kalla sig ett hjärta.

 

*

 

CARL FREDRIK HILL GÅR PÅ VATTEN TILL HVEN             

                                                 (syster Hedda säger att Öresund har tillgång till

                                                   samma vatten som Atlanten)

 

Ge mig färg nog

att vara gammaldags.

Ge mig minne och blomma,

värld och Paris.

Ge mig tro

att gå på vatten.

Ge mig sundets hjärta

så jag får andas dess ångbåt.

Ge mig undanskymdhet!

 

Ge mej mig åter

så jag kröns Kung Konung.

Ge mig far och mor

så jag blir deras förstfödda barn.

Ge mig insikter

så jag ser horisonter.

Ge mig kärlek

så min själ försonas.

Ge mig öns stigar

så jag kan gå in i mig själv!

 

Ge mig evigt Guds hand

så jag inte är ensam i himlen.

Ge mig fyra utsikter

så jag får se mig själv.

Ge mig stenbrottets muller

så jag hör stenars själ.

Ge mig ögon åt syster Hedda

så hennes blick kan måla mig!

 

Ge mig konst åter

så jag är Carl Fredrik Hill.

Ge mig tron på oljefärgerna

så jag blir Guds ensamhet.

Ge mig havet runt Hven

så jag når Luc-sur-Mer.

Ge mig cigarrer och absint

så jag minns caféöknarna i Paris.

Ge mig korsfästelsens stigma

så jag blir blod åt vindarnas Kristus.

Ge mig Hvens sommarnöjen

så mitt liv alltid festar!

                                           (syster Hedda säger att man inte kan bada i samma vatten

                                           mer än en gång)

 

*

 

 HILMA AF KLINTS VISION

                                                             Den plats som vi bestämt i Öresund skall begagnas för att

                                                             uppbygga den kyrka som blir den första i Sverige som

                                                             kommer att utföras i en ny riktning.

H a K., 31/3 1931

 

Sent i mars 1931

flyttar templet in i min ateljé.

Det andliga är så väldans stort,

men det heliga får plats i min vision.

Bara jag kan vara platsen.

 

Över templets gryningsgula väggar

projicerar jag tanken

på att det enda

som är störst är Gud.

 

Hven är en ellips sedd

genom teosofins rymd.

 

Templet är framtid nog

att möta världen

i den gudomliga fullbordan

som kallas evighet.

 

Där vakar en röst inom mig.

Rösten vill inte vara stilla.

Jag är dess tempelgård

med en tystnad

som ber mig lyssna.

 

MICHAEL ECONOMOU
MICHAEL ECONOMOU
info@opulens.se

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

SOFIA THORESDOTTER. Här i vår avdelning för satir fortsätter vi nu med dagsverser. I dag debuterar Sofia Thoresdotter i Opulens med en vers om svenska vapenaffärer. Dagsvers, dikter, satir, Tidölaget, Underskruvat, utrikespolitik, vapenexport, Maria Stenergard Malmer, Benjamin Dousa,,

Sofia Thoresdotter: ”Den handlande ministern”

DAGSVERS: Här i vår avdelning för satir fortsätter vi nu
Dagsvers. Samuel Andersson har tidigare medverkat med dagsvers i vår systertidning Konkret. Nu debuterar han här i Opulens avdelning för satir med en vers om Harpsund och Sveriges statsminister. Ulf Kristersson, satir, dagsvers, Tidölaget, korruption,

Dagsvers av Samuel Andersson: ”Harpsunds sal”

DAGSVERS. Samuel Andersson har tidigare medverkat med dagsvers i vår