Skevheter i rapportering från Syrien

Krönikor/Samhälle
Bildkälla: Kalhh / Pixabay.com. Modifiering: Opulens.

FELAKTIG BILD. Att Ryssland, Assad och konspirationsteoribenägna amerikanska webbsidor nu verkar få rätt när det gäller vad som hände i Douma i Syrien i april 2018, betyder inte att de måste ha rätt i framtiden, förstås. Men det vore bra för tilltron till Dagens Nyheter, Aftonbladet, ETC och alla andra medier som gav en felaktig bild av vad som hände i Syrien, också skrev om den nya utvecklingen, skriver Lars Borghem.

 

 

 

I april 2018 skrev svenska medier om en gasattack i Douma i Syrien, inte så långt från huvudstaden Damaskus. Dagens Nyheter skrev att ”Syriska sjukvårdskällor uppger för BBC att flera kroppar hittats med missfärgad hud, brännskador på hornhinnorna och fradga i munnen. Enligt amerikanska källor ska personer som blod- och urintestats visat positiva prover på att ha utsatts för klor och nervgift.”

ETC skrev att ”Det mesta tyder på att det var Syriens president Bashar al-Assad som den 7 april — återigen — attackerade sin egen befolkning med kemiska vapen. Men Ryssland, Syrien och deras digitala svans gör allt för att — återigen — så tvivel.”

”Trots att antikemvapenorganet OPCW inte fick tillgång till platsen — delvis på grund av att Assad hindrade dem — lyckades de i höstas genom en kemisk analys bevisa att den syriska militären hade genomfört kemgasattacken. ”

Den förmodade gasattacken användes som argument av USA, Storbritannien och Frankrike att bomba flera mål i Syrien under dagarna som följde. Bombningarna försvarades bland annat av Anders Lindberg i Aftonbladet.

Ungefär ett år senare den 1 mars 2019 var OPCW färdig med sin rapport om gasattacken i Syrien. DN skrev att ”Experter från Organisationen för förbud mot kemiska vapen slår nu fast att det var klorgas som användes under attacken mot den rebellstyrda staden Douma i Syrien.”

DN citerar nyhetsbyrån AFP som säger att ”Två cylindrar med klorgas ska enligt experterna ha kastats ned över staden och krossats mot husbyggnader. Man fastslår också att det inte finns några tecken på att nervgas använts i samband med attacken, något som tidigare har hävdats av vissa sidor av konflikten.”

I själva rapporten står det att cylindrarna med gas släpptes från luften, troligen från en helikopter som tillhörde Assadregimen, över Douma den 7 april 2018. Det visar sig nu att i själva rapporten har man uteslutit en teknisk analys som kom fram till att cylindrarna med gas troligen placerats av någon som ville få det att se ut som om de släppts av Assadregimen. Den tekniska analysen kan läsas här. OPCW erkänner i ett mail till den konservative journalisten och bloggaren Peter Hitchens att analysen som man försökte hemlighålla är genuin.

Att Ryssland, Assad och konspirationsteoribenägna amerikanska webbsidor nu verkar få rätt när det gäller vad som hände i Douma i Syrien i april 2018, betyder inte att de måste ha rätt i framtiden, förstås. Men det vore bra för tilltron till Dagens Nyheter, Aftonbladet, ETC och alla andra medier som gav en felaktig bild av vad som hände i Syrien, också skrev om den nya utvecklingen. Det kommer ju nya attacker och krig. Och som Dagens Nyheter skriver: ”Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik”.

LARS BORGHEM
Följ oss eller gilla artikeln:
Prenumerera gratis
Twitter
Instagram
RSS

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Krönikor

Gå till Toppen