Tänk utanför lådan

Krönikor
Collage: C Altgård / Opulens.

SATIR. Följ inte flocken. Var autentisk, lekfull, personlig, men inte privat. Glöm trender, skapa egna. Både billigare och roligare. Gå din egen väg, skriver Iodine Jupiter.

 

När upplevelser placeras i fack för att få en etikett och en förutbestämd tillhörighet dör de. De blir säljbara, lätta att hantera, ointressanta. Rädslan för ovissheten gör att det obekanta avfärdas just därför att det inte är förutsägbart och tryggt. Redundansen drar svärd mot entropin.

Genrebestämning är lika stelt som fasta tv-tablåer i stadigt återkommande block. Fönstren måste inte vara fyrkantiga bara för att de alltid är det. Runda fönster är uppiggande men nästan förbjudna. Fast man jublar om lyckas få syn på ett hjärtformat fönster. Gör man det så är det sannolikt i Paris eller i Danmark.

Att ha likadana prydnadslampor i fönsterlängor vittnar om denna skräck för det udda. Det gäller att hålla entropin i schack om man vill finna harmonin i gruppen.  Man vill visa omvärlden att man är stabil, pålitlig, och förutsägbar. Det är som om medelklassen står i kö och ropar: ”vi är små och rädda och vet inte vad vi ska tro”, när det dyker upp något de inte kan relatera till: ”Usch vad osymmetriskt, jag kissar på mig.”

Skepticism inför det oväntade är ett problem också inom litteraturen. Varför har poeten en företagsbindel runt armen? Kanske han velat gestalta ett tecken i tiden. Kanske han vill visa hur disparata uttryck kan skapa oväntade upplevelser. Företagsfascism och litteratur. Varför ska en poet med armbindel anpassa sig efter normen?

Skriftställaren Thomas Thorild myntade ”Tänka fritt är stort men tänka rätt är större”. Sen slutet av 1800-talet står devisen skriven ovanför ingången till Universitetshusets aula i Uppsala.

Den gamla devisen är passé. Du måste ut med huvudet utanför boxen.

Du håller på att kvävas. Andefattigt och syrelöst. Du bevistar gruppmötet om kreativitet. Du kommer inte undan, står där med huvudet mellan plankorna i lådan och försöker andas. ”Vilka usla idéer”, tänker du, ”förutsägbara och dumma.”

Gräv där du står, guldet finns närmre än du tror. Du står på det.

Följ inte flocken. Var autentisk, lekfull, personlig, men inte privat. Glöm trender, skapa egna. Både billigare och roligare. Gå din egen väg.

Tänk nytt, kreativt, ha roligt. Köp ett rörligt intellekt (jag sa inte rörigt). Plocka fram fantasi och innovation. Befria dig från begränsning.

Du är nyfiken, tar hand om inspiration. Du är mottaglig för intryck, stämningar och förnimmelser. Bra! Mycket bra!

Gräv där du står, guldet finns närmre än du tror. Du står på det.

Vrid ut och in på traditionen. Ta ett steg utanför lådan, skaffa en annan utsiktspunkt. Omfamna det gamla med kärlek men säg adjö: ”Adjö”

Hur har andra löst problemet?

Öppna för nya idéer, men glöm inte friska beprövade, gör tvärtom mot hur man gjorde förr. Utvärdera.

Förkasta rutinerna, skål för alternativen! Tänk på tvärs med vad som är brukligt. Ta risker, gå inte massans upptrampade led, finn stigen vid sidan om. Överraska dig själv med det oväntade. ”Va? Kan man göra så?”

Tänk utanför ramarna, tänk annorlunda, okonventionellt. Så säger inte den bekväme bokförlagschefen, så gör den djärve reklambyråchefen. Sänk Jante med bly och fotboja i Finska viken. Gör allt detta med blod, svett och tårar. Du finner inspiration och glädje. Chefen ler och ber dig följa normen. Var kreativ.

Skaffa en revolver. Skjut honom!

IODINE JUPITER

 

iodine Jupiter är skriftställare med tematiska verk inom dramatik, musik och litteratur. En satirisk ton är ofta vapnet som riktas mot vår tids idioti. Bakom titlar som Dom dödas pornografi och Obscen sanning ryms både skönhet och civilisationskritik. En senare publikation i denna anda är En tjänstemans meditationer.

Det senaste från Krönikor

Tabun vi talar tyst om

SATIR. Iodine Jupiter funderar över förekomsten av tabun. Och hittar några företeelser