Stjärnskådespel åt folket

Debatt.
Collage: C Altgård / Opulens.

KOMMERSIALISM. “Som supernovor rör sig influencers i omloppsbanor skapta av vinstdrivande storföretag. De agerar på order av, och utgör en skyddande sköld åt, företag som helskinnade slipper undan både ansvar och kritik”, skriver Nellie Skute.

 

DEBATTSUGEN? SKICKA BIDRAG TILL debatt@opulens.se

Våra blickar riktas mot strålande superstjärnor i en digital rymd. De offentliggör sina privatliv i sociala medier, framställer varumärken och produkter i positiv dager och tjänar på så vis sitt levebröd. Våra älskade och hatade influencers.

”Influencers har blivit vår tids nya reklampelare – och makthavare” kan jag läsa i Expressen. Och ja, i utbyte mot fart, fläkt och flärd agerar de reklambudbärare och har makt att påverka sina följare. Som förebild, inspiratör, motivatör, trendsättare och opinionsbildare (kärt barn har många namn) skapar och bryter influencern trender tillsammans med sina, ofta unga och till stor del kvinnliga, följare. Dessa börjar tidigt sukta efter livet i den digitala världen. Vill ha samma kläder, samma smink, samma lukt. Vill åka till samma strand, träna sig till samma rumpa, äta lika grönt. De trogna följarnas blickar hamnar på rabattkoder och exklusiva erbjudanden. Önskedröm kan bli sanndröm!

Skönhetsideal styr oss in i osäkerhet och konkurrens med budskapet att du alltid har något att förbättra, du duger inte som du är. Samtidigt pratas det allt mer om det motsatta: att vi ska hitta och vara oss själva, våga bryta normer och ”gå vår egen väg”. Lägligt nog har en ny trend etablerat sig på skönhetsmarknaden: Att se så “naturlig” ut som möjligt. Ska vi sluta sminka oss? Absolut inte! På Youtube florerar mängder tutorials som riktar sig till unga tjejer med tips och trix om hur du på bästa sätt sminkar dig osminkad. Och det gäller att överträffa sin omgivning. Har du de naturligaste produkterna och de second-handigaste solglasögonen kan du känna dig nöjd. För en liten stund. Så lyder konsumtionslogiken.

Desto starkare band följare och influencers emellan, desto bättre. Så länge influencers beter sig som influencers bör, så länge följare beter sig som konsumenter, så långt är allt gott och väl. För konsumtion är svaret på alla dina frågor, nyckeln till frihet, lycka och framgång. Vägen till perfektion.

Influencers får även möta mängder av kritik – kärleksbomber varvas med näthat. Instagramkontot Aningslösa influencers ifrågasätter exempelvis influencers flygvanor. Genom att räkna ut hur många ton koldioxidutsläpp olika personers resande orsakar klimatet och därefter hänga ut personerna som klimatbovar vill de få influencers att reflektera över sina flygvanor. Syftet med kontot är även att folkbilda om flygets klimatpåverkan och försöka sänka den höga status som flyget fortfarande har. Att kritisera och medvetandegöra problematiken kring vår tids ohållbara resvanor är jag helt på det klara med. Men kritiken är till stor del missriktad. Blickar faller på den som står i rampljusen – influencern. Men i skuggan av influencerindustrin döljer sig de verkliga skurkarna med storkosingen i tryggt förvar.

Som supernovor rör sig influencers i omloppsbanor skapta av vinstdrivande storföretag. De agerar på order av, och utgör en skyddande sköld åt, företag som helskinnade slipper undan både ansvar och kritik. Så upprätthålls skeva ideal och konsumtion. Aktivitet i omloppsbanan. Men detta glimmande stjärnskådespel måste få ett slut. Vi måste nå längre med blicken. Det är dag att spänna ögonen i företagen.

Och med vinstbegär som norm urholkas dagens unga

Jag vänder mig mot att företag använder influencers som medel för att nå sina egna mål: att gå med vinst. Jag vänder mig mot normalisering av materiella ting som statusmarkör. Jag vänder mig mot skeva ideal. Jag vänder mig mot att vi lär oss – med blicken i spegeln och oss själva i tanken – söka efter brister. Men främst fasar jag över att allt fler vill springa ärenden å företagens vägnar.

Med influencers som ideal rör och för vi oss mekaniskt i vår digitala sfär, styrda och automatiserade av ett blint vinstbegär. Och med vinstbegär som norm urholkas dagens unga. Så nu gäller det att vässa våra blickar och använda vår analytiska förmåga för att få gemene man att genomskåda det väloljade system av prestationsinriktade konkurrens- och konsumtionstänk som den växande influencerindustrin för vidare. Med tillräcklig styrka och kraft kan vi hoppa av i farten. Vi kan lämna omloppsbanan.

Och suktar du fortfarande efter glimmande superstjärnor, lyft blicken en stjärnklar natt.

NELLIE SKUTE
info@opulens.se

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Debatt

0 0kr