Fullblodsjoddlare tar plats i ”Sound of music”

27 aug 2021
Frida Modén Treichl som Maria med barnen von Trapp i musikalen ”Sound of music” på Malmö Opera, som har premiär den 3 september. (Foto: Johan Nilsson/TT)

MUSIKAL. Lek, musik och fantasi kontrasterar mot det mörka när ”The sound of music” fyller Malmö Operas scen. I centrum står Maria, som spelas av en fullblodsjoddlare, Frida Modén Treichl. Det här är hennes drömroll.

– Varannan sommar under hela min uppväxt har jag varit i Tyrolen med min släkt och gått i bergen och joddlat. Det finns ingenstans där jag känner mig mer hemma än på en alptopp.

Hennes österrikiske pappa dog när hon bara var ett och ett halvt år. Under sin uppväxt tittade hon många gånger på filmen ”Sound of music” från 1965 och tyckte alltid att Christopher Plummer, som spelade Kapten von Trapp, var så lik hennes bortgångne pappa. Och så älskar hon att joddla loss, som hon säger.

– Min mamma har joddlat in mig varenda gång när jag som barn skulle komma in och äta.

Hon känner sin motspelare, Michael Jansson som spelar Kapten von Trapp, utan och innan. De var ett par i sju och ett halvt år och gifte sig till och med en gång i tiden på Malmö Operas scen. Men nu är de skilda.

– Det är väldigt speciellt att vi är tillbaka just här och spelar kärlekspar igen. Vi knyter ihop säcken lite, känns det som, säger Frida Modén Treichl.

Michael Jansson har behövt jobba sig in mer i rollen, säger han. När han för länge sedan såg filmen första gången var han inte överentusiastisk, men efterhand har han hittat mer och mer att ta fasta på och känna igen sig i.

– Vi har jobbat hårt med att plocka fram svärtan i föreställningen, hotet från nazismen. Men också i min karaktär – jag har jobbat just med den här trasiga mannen som får leva upp igen, säger Michael Jansson.

För regissören Heinrich Christensen har ambitionen varit att skapa en frisk, modern version av ”Sound of music”, utan att kväva historien.

– Vi kommer inte att göra filmen, vi gör musikalen. Det är en jättebra musikal och man kommer att få höra sånger här som inte är med i filmen.

Han ser den som en berättelse om hur människan gör när hon möter motstånd. Nunnan Maria gör motstånd mot klostrets inrutade regler och när hon kommer till sjubarnsfamiljen von Trapp, där pappa kaptenen är förkrossad av sorg efter sin hustrus död, gör hon också motstånd mot den strikta ordning som råder.

Hon möter motståndet med sång och kärlek och för in liv och glädje i familjen. Samtidigt är Nazityskland på intågande i Österrike – och då måste kaptenen välja sin väg.

– Det blir Maria och barnen som får ta ansvar för att stärka upp. Jag gillar det sättet vi berättar det på, att det inte är någon alfahanne som står där och ska rädda familjen. Man får vara en bräcklig människa, säger Michael Jansson.

För Henrich Christensen har det också varit viktigt att ta vara på sångens betydelse i musikalen. När Maria sjunger ”The hills are alive” så blir blommorna på scenen levande. Och när hon med sångens hjälp lugnar familjens sju barn som är rädda för åskan får leksakerna liv och börjar dansa.

– Det är hela tiden sången som ett konkret element som öppnar människan. Det tycker jag är snyggt i den här musikalen, säger Heinrich Christensen.

”Sound of music” har premiär i Malmö den 3 september och spelas fram till den 30 januari.

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

LJUDTEKNIK. Jesper Nordström skriver i dag, den 1 april, om den oväntade återkomsten av VEB Klangwunder, det östtyska elektronikföretaget från DDR-eran. Med Fritz Wurstensteins Titan 3000 tar de nu ett djärvt steg in i framtiden. satir, 1 april, DDR, Tyskland, Östtyskland, humor, Underskruvat

Fritz Wurstensteins Titan 3000 – en stenhård DDR-klangvägg

LJUDTEKNIK. Jesper Nordström skriver i dag, den 1 april, om
TYSKLAND. Med anledning av det förestående nyvalet i Tyskland den 23 februari reflekterar Jesper Nordström över alt-högerns frammarsch och de långa efterverkningarna av DDR:s kollaps. ”En välfärdssamhällets dödsdans,” skriver han. DDR, politik, Tyskland, tysk inrikespolitik, alt-högern, nyliberalismen, välfärdssamhället, Östtyskland,

Nyvalet i Tyskland 2025 ‒ välfärdssamhällets dödsdans?

POLITIK. Med anledning av det förestående nyvalet i Tyskland den