Veckans vax: Krzysztof Krawczyk

Musik/Kultur.
Foto: Jesper Nordström. Montage: C Altgård / Opulens.

VINYLFYND. Idag inleder vi en ny serie med Jesper Nordström. I Veckans vax kommer Jesper att presentera olika vinylfynd. Först ut är en platta med den polske tusenkonstnären Krzysztof Krawczyk.

 

I en värld av etiketter och positioneringar och iskallt marknadsföringstänk finns det artister som trots det vågar göra lite si och lite så, och hoppa mellan olika uttryck och tilltal. Björn Skifs med sin spexpop, programledarskap, komik är en sådan. En öppen fråga: tas Skifs på allvar eller hamnar han i dilettantfacket? Tyvärr får jag ofta intrycket att man måste vara enkelspårig och ha tunnelseende för att tas på allvar. Janne ”Loffe” Karlsson infinner sig som ett annat exempel på det.

Knappast lika känd i Sverige, och just en sån tusenkonstnär, är polske Krzysztof Krawczyk, född 1946 och fortfarande aktiv i en rad musikstilar. Krawczykallt är medgrundare till en konstskola i Lodz, som har varit ett drivhus för den streetart som staden nu är internationellt känd för.

Om ytterligare en svensk parallell medges blir Krawczyk på albumet Niki w kraine techniki Polens svar på Robert Broberg. Musiken låter barnen göra en resa genom datorer, transistorer och kosmos.

Vad är det då som lockar mig kring de gamla kommunistländernas populärkultur? Kanske är det det vi kan kalla för ”Cliff Barnes Syndromet”. Ni vet, den eviga tvåan och han som levde i skuggan i ”Dallas” och att det just därför väcktes en slags ömsint sympati? Det finns spellistor på youtube som rider på denna psykologi, genom att enbart innehålla eviga tvåor på Billboardlistan.

Opulens webapp

Installera Opulens webbapp för mobil HÄR!

 

Men teori är grått och livets träd är grönt, så när det gäller det rent känslomässiga kring den här musiken är det något närmast universellt med barnsång. Det finns inget hjärta så förtörnat att det inte smälter av det. Och som nybliven morbror kan jag säga att det nästan verkar vara biologiskt betingat, det skapar ett sockrigt lugn som är svårt att klä i ord.

Att den polska skivindustrin var outstanding när det gällde design av konvolut bidrog också till att denna vinyl följde med mig hem från loppisen.

JESPER NORDSTRÖM
jesper.nordstrom@opulens.se

Jesper Nordström är kulturskribent med inriktning på litteratur och idéhistoria, med särskilt intresse för modern poesi och tysk prosa. Han har även gjort resereportage från Berlin och Köpenhamn med inriktning på arkitekturhistoria.

Det senaste från Kultur

0 0kr