Radio 208: “Venus”/Shocking Blue 1969

Musik.
Radio 208 är en sommarserie av Lars Thulin som bjuder på hitlåtar från 60- och 70-talet. (Collage: Opulens)
Radio 208 är en sommarserie av Lars Thulin som bjuder på hitlåtar från 60- och 70-talet. (Collage: Opulens)

SOMMARSERIE. Varje dag under Opulens sommaruppehåll presenterar Lars Thulin en hitlåt från 60- eller 70-talet. En utgångspunkt finns i fenomenet Radio Luxembourg som sände på frekvensen 208 meter. Tidigare delar hittas HÄR

48. Venus/Shocking Blue 1969

Tulpaner, ost, träskor – det är Hollands exportvaror. Shocking Blue satte upp musik på listan över internationella succéer från denna lilla nation. Ändå såg de alltså inte glada ut.

Tung pop från Holland som toppar internationella listor, är en högoddsare. Ett exempel är gruppen Shocking Blue, bildade 1967, från Haag. De hade ett par hyfsade hit, men ingen kom i närheten av Venus, som med ett märkligt gungande komp förde låten ända upp till Billboards första plats.

Och den stannade i folks medvetande. För tio år senare var den ett säkert kort på diskoteket. Fick upp folk, helt enkelt. Alla kände igen den.

Shocking Blue sålde sammanlagt 14 miljoner skivor och jag är säker på att 13 miljoner av dem var Venus. Låten fick en pånyttfödelse 1988 då discopop-gruppen Bananarama gjorde en cover. Mycket sämre än originalet.

Shocking Blue upplöstes redan 1974. 19 år senare drog sångerskan Mariska Veres igång bandet, dock utan några av de ursprungliga medlemmarna, men hon fick rätt att använda namnet. Ett par år senare diskuterades att återförena gruppen i originaluppsättning. Fast projektet drog ut på tiden och planerna avbröts definitivt då Mariska 2006 dog i cancer, 59 år ung. (Imorgon: Förlåt älskling – och lyssna på den här)

Här kan du lyssna på Venus!

Lars Thulin bylinebild
LARS THULIN
lars.thulin@opulens.se

 

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Musik

0 0kr