Psykedelisk hemkomst

Musik/Kultur.
Klas Qvist och Mikael Ramel Foto: Paraply records. (Bilden något modifierad av Opulens.)

SPÄNNVIDD. “Det finns täta, lyriska texter och rena slagdängor. Texternas innehåll löper från svåra existentiella frågor om kärlek till skildringar av förluster,” skriver Bo Bjelvehammar.   Och han gör tummen upp för albumet I huvet på varann
med Mikael Ramel/Klas Qvist. 

 

 

I huvet på varann
Mikael Ramel/Klas Qvist
Paraply Records/Border

Gitarristen och sångaren Mikael Ramel ger sig i slutet av mars ut på turné, med  band. Turnén kommer att pågå en bra bit in i april. En del av det material som finns på skivan kommer att framföras på turnén med  Ramels andra artistkonstellation, Mikael Ramel Band Till dej. Bandet består av Göran Lagerberg, Mats Öberg, Kenny Håkansson och Benna Sörman.

Mikael Ramel har en stor musikproduktion bakom sig, han har gjort minst åtta album. Inte sällan förknippas han med psykedeliska låtar med svenska texter och periodvis har han arbetat med musikterapi.

Det jag minns speciellt är hans turné 2010 med sin syster Lotta Ramel och Backa Hans Eriksson.

Det finns en sak att tillägga i sammanhanget, ordet psykedelisk är ett ord präglat av en av pionjärerna inom narkotikaforskningen, Henry Osmond. Ordet står för olika substansers och metoders förmåga att samtidigt berika sinnet och förstora seendet. Det har med det grekiska adjektivet delos att göra, som står för uppenbar, tydlig och kla

Klas Qvist är en nomad, han har rört sig från Svenljunga till Jakobsberg, men som så ofta stannat länge i Borås. Han har spelat sedan tidigt 70–tal och ursprungsinstrumentet var piano, han har spelat med olika lokala band sedan tidigt 80–tal. Ofta har han sökt sig bort från olika konstellationer, han är något av en musikalisk eremit som söker sin egen lya.

Det finns undantag, länge har han samarbetat med Gudmundur Bragason, de båda håller nu på med en ny skiva. Klas Qvist var, tycktes det, ett mindre gångbart artistnamn, därför blev det Citizen K efter Orson Welles film Citizen Kane och så börjar ju Klas på K.

Mikael Ramel fick av en tillfällighet höra Klas Qvists dubbelalbum Second Thoughts. Mikael Ramel kände genast samhörighet och gemenskap och har nu översatt texterna från engelska till svenska.

Det rör sig om elva spår med en drömsk atmosfär. Det finns en klädsam variation, där synnerligen kompetenta musiker bidrar med broderade harmonier såväl som en gränslös leklust.

Det förekommer ett antal effekter genom albumet och experimentella utflykter. Det är med andra ord lätt att känna igen influenser både från 60- och 70-talet, med en psykedelisk väv.

[CONTACT_FORM_TO_EMAIL id=”2″]

 

Genren är inte bestämd eller huggen i sten. Det finns en öppenhet och en ödmjukhet i det melodiska språket. Likaså finns det låtar från popjazz till stråk med renodlat ösig rock. Det finns täta, lyriska texter och rena slagdängor. Texternas innehåll löper från svåra existentiella frågor om kärlek till skildringar av förluster.  Men det kan också handla om impressioner. Själv fastnar jag särskilt för det sista spåret:

”Regndroppar smattrar ned mot mitt fönsterbleck
som en scen ur en film, jag såg för längesen.”

BO BJELVEHAMMAR
bobjelvehammar@opulens.se

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Kultur

0 0kr