En långsam vandring

Litteratur
Ida Andersen

PROCESS. ”Den här samlingen är prövande, sökande och spröd”, skriver Helena Lie om Ida Andersens dikter.

Intarsia av Ida Andersen
Venaröd förlag 2018

Den Malmöbaserade poeten och skribenten Ida Andersen, född 1960, debuterade 2004 med diktsamlingen där du alltid är (Hägglunds förlag). Hon har sedan dess givit ut en handfull böcker och är även verksam som översättare från italienska. Andersens nya diktbok Intarsia tar enligt baksidestexten avstamp i utmattningserfarenheten: det att plötsligt sakna formuleringsstyrka och börja tvivla på orden, det att vilja uttrycka sig men att inte riktigt kunna på det sätt man är van vid.

Jag läser boken med detta i minnet och tänker: Andersen skojar inte. Det här är på blodigt allvar.

 

deras kantighet
mot min
lyckas aldrig
förfölja deras spår
*

alla nya ordstäder
har dragit dig fram
utan
att du har
givit något
tillbaka

och du
har stått där
ordlös
det är
något
när du säger att du vill
förstå fast
du inte kan
något annat

*

Andersen rör sig i ett tämligen abstrakt landskap som stundtals känns undanglidande, stundtals fast. Det finns ett jag, men också andra subjektsformer, och jag finner ett par riktigt vackra passager:

utsirad ängslad
långt
där inuti
precis
som alla vi andra
är
utan att det syns
utanpå
inspeglade
i vår egen
trohet
till oss själva
håller oss fast
i oss själva
i vår inre ängslan den
som viskar
vacker
som intarsia.

Vissa dikter är förankrade i en plats inom parentes, ett grepp som känns mer till nytta för diktaren själv än för läsaren, och vissa är delade av asterisker. Jag har svårt att se motivet för båda, men just asterisker kan få en dikt att kännas som ett utkast om den inte har väldigt hög densitet, och det irriterar mig.

Den här samlingen är prövande, sökande och spröd. Processartad som en långsam vandring utan konkret mål, vilket förvisso inte behöver göra någonting alls då målet inte alltid är det väsentliga, men jag skulle önska en hårdare komprimering, en tillstramning av materialet för att koncentrera det ytterligare. Dock ror Andersen i land det hela fint. ”att aldrig / och alltid veta / samtidigt”, men trots det ändå inte ha glömt hur ett träd känns under handflatan. Precis i den brytpunkten, vid sjukdomens slut och läkningens utbredning landar den här boken. Gott så.

Intarsia kommer på lördag att presenteras av Ida Andersen tillsammans med tre andra aktuella böcker och deras författare när Kulturscen Opulens har premiär i Lund.

HELENA LIE

 

 

 

 

 

 

 

Alla artiklar av Helena Lie

Följ oss eller gilla artikeln:
Prenumerera gratis
Twitter
Instagram
RSS

Helena Lie är verksam som konstnär, poet och litteraturkritiker. Hon har en bakgrund i bl.a. litteraturvetenskap och litterär gestaltning och har förutom litteratur även skrivit om scenkonst och performance, och gör det fortfarande ibland. Hon var kritikredaktör på tidskriften Populär Poesi mellan 2015-2018 och kritiker på Skånska dagbladet i flera år. Hon skriver nu för tidskriften Horisont och sysslar lika delar med konsten som skrivandet och delar tiden mellan Malmö och Berlin.

Det senaste från Litteratur

Ord som blir konst

  MINIMALISM. Charlotte Jung skriver minimalistisk poesi. Thomas Almqvist har läst hennes

Provinsens ljus

LEVANDE. Marit Kapla samlar in röster till ett rikt körverk, det är
Gå till Toppen