Control – ett datorspel för vuxna

Kultur.
Stillbild från datorspelet Control. (Remedy Entertainment)

LOGIK. Släpp lös dina destruktiva krafter och vässa ditt logiska tänkande i detta oerhört snygga spel! skriver Mats Barrdunge som spelat sig igenom det aktuella spelet Control från Remedy Entertainment.

Det finska spelutvecklingsföretaget Remedy Entertainment som funnits sedan mitten av 1990-talet och lanserat spelen om Max Payne och Alan Wake, släppte 2019 sitt senaste spel Control. Mottagandet från recensenterna var överväldigande och det fick en drös av utmärkelser och nomineringar på prestigefyllda events som Game Awards 2019 och BAFTA Game Awards 2020. Control är ett tredje persons action-äventyrsspel där huvudrollen spelas av Courtney Hope i rollen som Jesse. Handlingen utspelar sig inomhus och i Federal Bureau of Controls huvudbyggnad i New York, som har tappat kontrollen över sin verksamhet efter att ha invaderats av fientliga paranormala väsen. Jesse anländer till byggnaden för att leta efter sin försvunna broder Dylan (Sean Durrie) som troligtvis kidnappats av byrån. Redan vid ankomsten utses Jesse överraskande till byråns chef och får i uppdrag att rensa byggnaden från dessa väsen fastän hennes egentliga syfte är att hitta sin bror, vilket efter hand visar sig hänga ihop – och resten får ni utforska själva.

Det viktigaste verktyget, förutom ett handeldvapen som kan uppgraderas och anta olika former, är hennes telekinetiska förmåga att kunna dra till sig näraliggande föremål och bryta upp vägg-, golv- och takmaterial och slunga iväg det mot fiender i närheten. Spelet kräver snabbhet och rörlighet mot fiender som dyker upp från till synes ingenstans och attackerar Jesse med kulor, granater och projektiler. Det skapar total förödelse och ger en känsla av kaos i den för övrigt perfekt inredda kontorsmiljön.

Vetenskapen teoretiserar idag kring möjligheten av existerande parallella världar, men vad betyder det i praktiken om vi skulle överskrida dessa gränser och kliva in i en annan värld?

En central roll i spelet har den finske städaren Ahti (Martti Suosalo) som ger Jesse vissa ledtrådar under spelets gång och verkar bära på vissa hemligheter. Ibland säger han något på finska, ibland sjunger han finsk tango och tillför spelet något oväntat.

Stillbild ur Control.

Spelet hämtar inspiration från den litterära genren New Weird som uppstod på 1990-talet och bygger vidare på Weird-litteraturen och traditionen från H.P. Lovecraft (1890–1937), men blandar in element från science fiction- och fantasylitteratur. I en central replik reflekterar Jesse för sig själv: ”Everything here is crazy, but it feels…right, like how the world should be. I am in an infinite building leading to different dimensions, and I never wanna leave. Even with all the horror, I’m happy.”

Jesse har kontroll men på FBC:s forskningsavdelning  har man tappat kontrollen till okända krafter från andra dimensioner som styr över helt vanliga objekt och byråns personal. Fläktar, diaprojektorer men även badankor blir till kraftfulla objekt som den andra dimensionen använder för att skapa kaos i vår fysiska dimension.

En höjdpunkt i spelet är personen som tvingas till att intensivt koncentrera sin blick på ett kylskåp för att inte den paranormala dimensionen skall ta kontroll över kylskåpet och förgöra honom.

Stillbild ur Control.

Datorspel fungerar utmärkt som en berättande form för att illustrera hur något helt plötsligt materialiserar sig i denna värld. Allt surrealistiskt och övernaturligt kan göras väldigt realistiskt i en virtuell miljö. Lika lätt som den kan illustrera förflyttningar genom dimensionella portar kan den återge våra värsta mardrömmar. Men är det möjligt att vi med våra fysiska kroppar kan göra sådana förflyttningar? Control och många andra spel väcker sådana frågor. Är VR en förförisk teknik som förleder oss till att tro att detta kan vara möjligt eller är VR ett kraftfullt verktyg för att överskrida gränserna för vår upplevda verklighet, precis som mikroskopet och teleskopet en gång blev när vi kunde se in i mikro- och makrokosmos?

Vetenskapen teoretiserar idag kring möjligheten av existerande parallella världar, men vad betyder det i praktiken om vi skulle överskrida dessa gränser och kliva in i en annan värld? Tappar vi kontrollen över både oss själva och den verklighet vi lever i? Det är vad Control handlar om och din uppgift är att återta kontrollen över FBC. Men vad kan stoppa människan, vad kan hindra hennes nyfikenhet att fortsätta att utforska det okända? Control  är också en berättelse om den aningslöshet och naivitet som ligger i vetenskapens tro på att under kontrollerade former kunna utforska det okända och hur förfärligt fel det kan gå om man låter sig styras av självsäkra vetenskapsmän som inte ställer dom kritiska frågorna.

Spelet är inte helt lätt utan man måste hela tiden vara på sin vakt. Det tar på krafterna att skjuta och slunga iväg objekt mot de intensivt anfallande motståndarna. Det är inte heller lätt att orientera sig i byggnaden och mellan dess olika avdelningar. Orienteringskartan är ibland mer förvirrande än klargörande och man är ofta tvungen att utforska varje dörr och varje rum för sig för att hitta ingångar och utgångar. Ibland tappar man kontrollen över var i byggnaden man befinner sig, kanske är det ett medvetet grepp från spelutvecklarna. Men Control är ett mycket välgjort spel. Karaktärerna, replikerna, miljöerna, speldynamiken, fighterna, berättelsen håller genomgående så hög kvalitet att det internationella erkännandet spelet fått är välförtjänt. En annan höjdpunkt i spelet är de finurligt utformade och inte helt lätta logiska problemsituationerna man ställs inför. Så släpp lös dina destruktiva krafter och vässa ditt logiska tänkande i detta oerhört snygga spel!

Mats-Barrdunge
MATS BARRDUNGE
info@opulens.se

 

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Kultur

0 0kr