Nya ljud: Hatis Noit, Lisa Ekdahl/David Ritschard samt Truls Mörck

6 maj 2022
Montage: Opulens. (Grundbild: Pixabay.com)

POP/ROCK. Hanna Chawki har lyssnat på en japansk artist som identifierar sig med Lotusblommans stjälk, en duettduos intima gladsång och samt en gitarrists njutbara dänga.

Hatis Noit är en japansk ljudperformer boende i London. Hon blandar avantgarde med pop och opera hejvilt och uppskattas av bland andra David Lynch. Hennes namn Hatis Noit är hämtat från japansk folklore och betecknar stjälken på lotusblomman. och betyder att hon förenar lotusblommans kontakt med skyarna och lotusens rötter och dess kontakt med materian. Hon är länken. Den 26 april gav hon ut en sjuminuterskomposition som heter ”Aura”. Hon loopar sin egen röst, lager på lager, blåser, sjunger operalikt, gör lekfulla lalala, skorrar som en munk.

Det är väldigt behagligt. Repetitivt, lugnande och uppiggande på en och samma gång.

Söta Lisa Ekdahl sjunger duett med den för mig tidigare okände David Ritschard i låten ”Triumfera” som släpptes inför arbetarnas dag första maj.

Det är en proggig, segerviss melodi. Ekdahl och Ritschards röster är högt mixade och man göttas runt i blås, gitarrer och deras intima gladsång.

Ekdahls flickaktighet känns frisk som en porlande bäck i Karelen.

Sossarnas första maj-tåg i Göteborg hade en medelålder på 75 år, sa min kompis, så vi får hoppas att dessa muntra pensionärer vilar tryggt på triumferande röda moln och glider förbi Nato för andra och hederligare allianser.

Den tvålfagre gitarristen, basisten, sångaren och låtskrivaren Truls Mörck från Grötö släpper singel efter singel år 2022.

Och nu när blomningen och värmen möter oss så sakteligen släpper han en dänga som är vacker, tillitsfull och väldigt njutbar. Den heter ”Lost in the infinite now”. Ja, så är det. Bara att sväva runt med sensuelle Mörck i det ogripbara, obegripliga men ack så oändligt sköna nuet.

I den här låten tycker jag mig höra Mörck plocka fram lite riff från tiden i rockkollektivet Den Stora Vilan. Det är skönt med musik. Det är skönt med toner, sårbarhet och ömhet. Tack Truls!

HANNA CHAWKI
info@opulens.se

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

PROGRESSIV ROCK. Jens Unosson har skrivit en text som knyter an till tidigare inlägg om det progressiva rockbandet Träd, Gräs och Stenar. Han kallar musiken han älskar för vintergatsmusik. rock, vinylskivor, Träd, Gräs och Stenar, Ola Åstrand, Peter Mosskin, progressiv rock, pyskedelisk musik,

Progressiv rock: Vintergatsmusik

PROGRESSIV ROCK. Jens Unosson har skrivit en text som knyter
PROGRESSIV ROCK. I Ola Åstrands nyligen publicerade text i Opulens om Träd, Gräs och Stenar omnämns en artikel Peter Mosskin skrev för tidningen Musikens Makt 1973. Här återpubliceras den nu med Mosskins tillåtelse.

Om epoken Träd, Gräs och Stenar – 1973

PROGRESSIV ROCK. I Ola Åstrands nyligen publicerade text i Opulens