Den ofrivillige postmodernisten

17 feb 2021
Collage: Opulens.

TRADITION. Går det att som konstnär verka i och fortsätta utveckla en äldre tradition utan att förhålla sig till den dominerande strömningen i samtiden? Går det att som målare, poet eller arkitekt verka i en förmodernistisk tradition utan att förhålla sig till hundra år av modernistisk dominans?

Att jag började skriva dikter på meter och rim var inte från början något ställningstagande mot vare sig modernism eller fria versformer. Det var bara en förlängning av mitt författande av sångtexter, en genre som alltjämt domineras av både rytmisk och rimmad vers utan att särskilt många höjer ögonbrynen åt det. Det var genom visdiktningen som jag fick upp ögonen för de svenska nittiotalistpoeterna.

LARS ANDERS JOHANSSON
larsanders.johansson@opulens.se

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

NOLDE. I denna omfattande essä tecknar Thomas Notini i ett porträtt i helfigur av den framstående expressonisten Emil Nolde. Därmed blir även konstnärskapets mörka sida grundligt belyst och en seglivad myt avslöjad. expressionism, konsthistoria, modern konst, modernism, tysk expressionism, tysk kultur, Emil Nolde,

Emil Nolde – marsklandets egensinnige färglyriker

ESSÄ. I denna omfattande essä tecknar Thomas Notini ett porträtt
LYRIK. ”Om det här också ska ses som representativt för tiden vi lever i är det som om själva meningslösheten inte ens har något fast och rejält att ta spjärn mot.” Lis Lovén har läst Lina Rydén Reynols nya diktsamling med blandade känslor. lyrik, poesi, dikter, svenskspråkig litteratur, diktning, postmodernism,

Lina Rydén Reynols gestaltar tidsandan med iskyla

LYRIK. ”Om det här också ska ses som representativt för