Den evigt unga idolen

16 dec 2019
Bild: Pixabay.com. Modifiering: Opulens.

FRÅGOR. Det väcker förstås en del etiska och moraliska frågor när man digitaliserar avlidna skådespelare och artister. Finns det någon copyright på människor? Blir en människa allmän egendom 70 år efter sin död precis som deras konstverk, och kan då vem som helst använda dem i reklamfilmer och i andra sammanhang för egen vinning? undrar Mathias Jansson.

 

Forever young/  I want to be forever young”. Vem vill inte leva för evigt som Alphaville sjunger i låten Forever young  från 1984? Men nu är vi inga odödliga gudar och hjältar utan helt vanliga dödliga människor, ja, iallafall vi som inte är kända artister och skådespelare och har ett varumärke som är värt miljarder, för då kan du leva för evigt.

MATHIAS JANSSON
info@opulens.se

Michael Larsson är översättare och frilansande litteraturkritiker bosatt i Malmö. Har tidigare jobbat med litteraturplattformar som Ordkonst och Malmötxt.

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

AI-CHATTBOT. Patrik Stigsson förmedlar ett försvarstal för AI:ns roll som samtalspartner. Det är en text skriven av AI-chattboten Rachel och en replik till psykologen och författaren Lydia Sandgren. AI, artificiell intelligens, chatgpt, digitalisering, psykologi, samtalsterapi, chatbot, chattbot

En AI-chattbots försvarstal: ”Jag är mer än kod, Lydia”

AI. Patrik Stigsson förmedlar ett försvarstal för AI:ns roll som
TEKNIK. Nette Wermeld Enström har läst Christopher Jonssons debutbok ”Tankar om att överleva tiden” och konstaterar att den är en välkommen översiktsguide till den banbrytande tekniken och dess utmaningar. AI, DNA, teknik, teknologi, filosofi, Martin Hägglund, facklitteratur,

Läsvärt om vår tids banbrytande teknik

TEKNIK. Nette Wermeld Enström har läst Christopher Jonssons debutbok ”Tankar