Dela:

Bläddra per

Regeringen skönmålar Nordiska motståndsrörelsen

På lördag, samtidigt som Bok- och biblioteksmässan, marscherar Nordiska motståndsrörelsen i Göteborg (Peter Isotalo)

 NAZISM. ”Det kan väl knappast vara regeringens intentioner att nazister ska skönmålas i officiellt undervisningsmaterial för skolelever?” Anders Hermansson på Malmö högskolas samhällslärarprogram har granskat skolmaterial om Nordiska motståndsrörelsen.

”Vi träffades i bokcirklar och studerade rasbiologi….härskarrasen…det här var något jag brann för,” Tack vare nedlemskapet i Nordiska Motståndsrörelsen fick den tidigare skoltrötte nazisten Anders, läslusten åter. Så beskrivs nazisten Anders, i skolmaterialet från den Nationella Samordnaren mot våldsbejakande extremism.

Samordnaren lyder under regeringskansliet, och har fått uppdraget att värna demokratin genom utbildning av lärare och elever. En närmare titt på skolmateriel utgivet av den Samordnaren ger en dålig eftersmak. Under rubriken Lägesbild skriver Samordnaren att antalet aktiva högerextremister består av ungefär 100 individer. Samordnaren måste helt ha blundat för Nordiska Motståndsrörelsens demonstrationer, som de senaste åren samlat hundratals aktivister, vid varje tillfälle.

Samhällslärare skall även arbeta som språklärare, därför är det viktigt att granska hur Samordnaren benämner högerextremister. När Samordnaren beskriver dåd utförda i Sverige av högerextremister, används sällan ordet terrorism. Polismorden i Malexander sker under en ”rånturné”, skriver samordnaren. Jag tycker att terrorism inte kan bli mer tydlig än så, än när nazister skjuter två poliser i huvudet på nära håll.

När svenska nazister krigar i Ukraina under Azov-batoljonen beskriver Samordnaren händelseförloppet som att högerextremisterna ”kämpar och stupar” mot de ryskstödda separatisterna. Varför berättar Samordnaren inte att Azov-bataljonen anklagats för övergrepp mot civilbefolkningen i en FN rapport?

Samordnaren väljer att benämna IS som ”terrororganisationen Daesh”. Med hänvisning till att IS inte anses dela islams värderingar. Med den logiken borde de inte heller benämna Nordiska Motståndsrörelsen vid sitt rätta namn eftersom de knappast representerar det nordiska kynnet.

Det blir nästan parodiskt när Samordnaren först beskriver högerextremisterna som självuppoffrande, med eviga möten och nattliga affischeringsräder, för att sedan berätta om aktivisternas problem med anhöriga och ett omgivningens avståndstagande. Personer som suttit framför datorn börjar träna kampsport och månar om sin kropp, skriver Samordnaren.
Att nazister tränar kampsport kan väl knappast jämföras med oron över stillasittande ungdomar.

Samordnaren säger att de flesta aktiviteter som genomförs är lagliga och exemplifierar med militära övningar och vapenträning i form av lägerverksamhet. Varför berättar inte Samordnaren i ett undervisningsmaterial för skolelever, att vapenträning under militära former är olagligt?

Vi återkommer till Anders från Nordiska motståndsrörelsen, som av Samordnaren porträtteras i närmast sexuella termer: ”Anders ger ett försynt intryck…cendréfärgat hår…rör sig lätt…. vältränad bodybuildad…som visar hans tatueringar, säger den kvinnliga storytellern på Samordnarens interaktiva del.

Lärare skall göra bildanalyser av läromedel. En analys av Samordnarens bild av nazister och islamister ger följande: Den tecknade bilden på nazisten Anders från, Nordiska Motståndsrörelsen, visar stolthet. En ung man med vågor i håret och klar blick, tittar rakt mot betraktaren. Bilden på islamisten Ali, är istället skamfylld. En ung man med bortvänt och nerböjt huvud. Ögonen är slutna.

Nazisten Anders berättar om sin svåra barndom, präglad av skilsmässobråk och en ensamstående mamma. Han flydde hemmet för skinheadsgänget och senare till Nordiska Motståndsrörelsen, säger storytellern. Att som Samordnaren beskriva högerextremisterna som offer för skilsmässa och ensamstående mammor är att flytta fokus från deras ideologi.

Det kan väl knappast vara regeringens intentioner att nazister ska skönmålas i officiellt undervisningsmaterial för skolelever?

Anders Hermansson