Musikindustrin är inte längre samma som förr – här är vad som har förändrats

Sponsrat.
Foto: Pexels.com

Musikvärlden kan vara en kandidat för en av de mest utvecklade branscherna i världen. Det kan bland annat ha något med faktumet att det har funnits i tusentals år. En annan stor påverkande faktor kan vara att musik är något som spelas, lyssnas på och uppskattas av alla kulturer runt om i världen. Under alla hundratals år som konstformen har existerat har många förändringar skett. 

Marknadsföring och finansiering med privatlån

Det har inte funnits för evigt, utan de första dokumentationerna av musik är från 800 e.kr och kommer ifrån Grekland. Denna period var för det mesta fylld med enkel musik med mindre antal instrument.

Ett nära tillfälle, var musikindustrins tidigare fokus på att producera och distribuera skivor. Det betydde att artister behövde göra avtal med ett skivbolag för att släppa sin musik. Skivbolagen hade stor kontroll över hur artisterna marknadsförde sina produkter, vilket ledde till höga priser och låg efterfrågan. Branschen var mer kostsam förr, och Privatlån togs för att finansiera karriärer.

Teknologin och dess påverkan för musikbranschen och artisterna

Tekniken har öppnat nya möjligheter för artister att nå en bredare publik och skapa mer exponering. Det gör att de kan hitta nya fans, ta emot direktbetalningar från konsertbesökare och sälja musik online. Tekniken har också förbättrat logistiken för artister som ger utskickade inspelningar eller turnerar runt om i världen. Fördelarna med teknologi ligger inte bara i marknadsföring och distributionskanaler, utan även i produktionen av musik. 

Tillgängligt och enkelt att lära sig

Idag kan vem som helst lära sig producera musik hemifrån med hjälp av modern teknisk utrustning. Förr i tiden behövde du mer än att lära dig spela låtar på instrumenten, utan detta yrke var väldigt dyrt. Om du ville köpa instrument eller anordna en konsert, så behövde du en stor summa pengar. Det resulterade i att musikerna tog privatlån, om de inte redan var rika på grund av sin familj.

Hur har artisternas sätt att tjäna pengar förändrats med tiden

Tidigare behövde artister vanligtvis få sin musik utgiven av ett etablerat skivbolag för att kunna tjäna någon slags inkomst. Idag har teknologin gjort det möjligt för artister att själva släppa sina verk på internet, via streamingplattformar eller digitala butiker. 

Detta har öppnat upp helt nya möjligheter för artister att tjäna pengar, som inte bara innebär royalty-inkomster från skivförsäljning, utan också mer direkt ersättning från fansen, som kan ske genom crowdfunding-kampanjer och direkta donationer.

Med nya musikgenrer, trender och industristandarder är det omöjligt att branschen förblir densamma hela tiden. Försäljningsstrategier för musik har gått från CD-skivor till en normaliserad streamingmarknad på mindre än 20 år, så vem vet hur framtiden kommer att se ut i denna bransch?

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.