“The Bodyguard” är en väl genomförd show

Scen & film.
”The bodyguard – the musical” spelas just nu på Chinateatern i Stockholm. Nadja Kasanesh Holm och Anastasios Soulis har huvudrollerna. (Foto: Mats Bäcker)
”The Bodyguard – the musical” spelas just nu på Chinateatern i Stockholm. Nadja Kasanesh Holm och Anastasios Soulis innehar huvudrollerna. (Foto: Mats Bäcker)

MUSIKAL. ”The Bodyguard – the musical” artar sig till slut till en väl genomförd show med både starka sångprestationer och actionscener, skriver Jonas Lindman.

The Bodyguard – the musical
Av Alexander Dinelaris efter filmmanuset av Lawrence Kasdan
Regi: Thomas Agerholm
Chinateatern, Stockholm

”The Bodyguard – the musical” Av Alexander Dinelaris efter filmmanuset av Lawrence Kasdan. Regi: Thomas Agerholm. Översättning: Calle Norlén. Medverkande: Nadja Kasanesh Holm, Anastasios Soulis, Marsha Songcome, Karl Dyall med flera. Koreografi: Sonny Fredie Pedersen. Scenografi: Benjamin la Cour. Ljus: Jeppe Lawaetz. Ljud: Oskar Johansson. Kostym: Jesper Høvring. Mask- och peruk: Catharina Lundin. Musikaliskt ansvarig: Stuart Morley. Kapellmästare: Jan Radesjö. Scen: Chinateatern, Stockholm

Musikalen “The Bodyguard” hade urpremiär för tio år sedan i London. Den bygger på filmen med samma namn som hade permiär 1992 med skådespelarna Whitney Houston och Kevin Costner i huvudrollerna. Musikalen spelas nu på Chinateatern i Stockholm.

Den handlar om en världsberömd sångerska som blir hotad till livet och därför behöver en livvakt. Hennes manager vill ha den bäste, alltså Kevin Costners rollfigur Frank Farmer i filmen. Han vill först inte men efter övertalning så går han med på det. Houstons och Costners rollgestalter faller efter ett tag för varandra.

Tidigare Idol-vinnaren Nadja Kasanesh Holm spelar rollen som Rachel Marron, sångerskan. Hon sjunger med en röst som ligger nära Whitney Houstons. Det blir ingen imitation av Whitney Houston utan en egen unik tolkning av sångerna som framförs. Hon följer med i ett fint följsamt skådespeleri tillsammans med Anastasios Soulis, i rollen som livvakten. Han agerar bra, ganska jämnt. Men dock inte fullt så dramatiskt som man kanske skulle önska.

Marsha Songcome spelar syster till Rachel. Nicki som ständigt hamnat i skuggan av sin framgångsrika syster. Hon har likväl flera egna solonummer. Hennes roll har fått större plats här än i filmen. Stalkern (Nicklas Hansson) är här en före detta militär som blivit besatt av popstjärnan.

Rachel blir således förföljd av stalkern och dramatik utbryter. Det blir riktigt farligt.

Dejtingscenen har förlagts till en karaokebar där Anastasios Soulis – som annars har en ren skådespelarroll – framför countryversionen av ”I will always love you”

Vi tas tas också med till en stuga i vintrig skogsmiljö och på Oscarsgalan.

Upplevelse på upplevelse matas på. Det känns som att man är med om något oerhört explosionsartat, när scenerna levereras i ett rasande högt tempo.

Regissören Thomas Agerholm använder dock inte scenen för att komplicera utan han fångar publiken genom sin intensitet. En striktare personregi hade dock nog behövts.

Kapellmästare Jan Radesjö och musiker spelar nästan maniskt och lyckas piska upp stämningen. Samtliga gör väl ifrån sig och imponerar rakt igenom.

Scenografin är som ett omåttligt bländande fyrverkeri i sina bästa stunder och den öppnar upp miljön på ett intelligent sätt. Den är storslagen i det lilla. Färger och prakt kommer fram och ut till publiken och berör. Den vill röra om och lyckas med det.

Pjäsen är en spektakulär hyllning till Whitney Houstons fantastiska sånger och innehåller inte bara filmens megahits ”I Will Always Love You”, ”Run to You”, ”Queen of the Night”, ”I Have Nothing”, och ”I´m Every Woman”, utan också fler än 20 av Whitney Houstons allra största hits så som ”Saving All My Love”, ”Greatest Love of All”, ”I Wanna Dance with Somebody”, ”Where Do Broken Hearts Gooch ”One Moment in Time”.

”The bodyguard – the musical” artar sig till slut till en väl genomförd show med både starka sångprestationer och actionscener, där också koreografi, kostymer och kulisser berör.

”The Bodyguard – the musical” Av Alexander Dinelaris efter filmmanuset av Lawrence Kasdan. Regi: Thomas Agerholm. Översättning: Calle Norlén. Medverkande: Nadja Kasanesh Holm, Anastasios Soulis, Marsha Songcome, Karl Dyall med flera. Koreografi: Sonny Fredie Pedersen. Scenografi: Benjamin la Cour. Ljus: Jeppe Lawaetz. Ljud: Oskar Johansson. Kostym: Jesper Høvring. Mask- och peruk: Catharina Lundin. Musikaliskt ansvarig: Stuart Morley. Kapellmästare: Jan Radesjö. Scen: Chinateatern, Stockholm
JONAS LINDMAN
jonas.lindman@opulens.se

 

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Scen & film

0 0kr