Filmskapare in på bara skinnet

Scen & film.
Montage: Opulens.

DETALJER. I dag vill vi inte bara veta varje detalj om en film – vi kräver helt enkelt att få veta allt. Vad vi vinner på det, vad som går förlorat och om den ouppnåeliga filmskaparens tid är förbi återstår att se, skriver Karolina Bergström.

Som före detta filmskoleelev blir en bortskämt van vid att frossa i skrönor från diverse filminspelningar. Som när skolans fotolärare gav en detaljerad beskrivning av hur den Arri-kamera som skulle göra en episkt lång glidning förbi ett brinnande hus i Andrej Tarkovskijs Offret helt enkelt hängde sig när huset väl tänts på, med följd att man fick bygga upp ett nytt hus för dyra pengar och ta om hela scenen. Eller, när en namnkunnig dokumentärfilmare på besök drog en mustig anekdot om hur han, med några öl under västen, en sommarmorgon kört i timmar för att hitta det perfekta morgonljuset vid den perfekta insjön, bara för att toppa med en tirad mot en av våra utarbetade klasskamrater som råkat somna till för en mikrosekund.

Men i dag behöver ingen gå på filmskola, eller för den delen hänga på filmfestivaler och lyssna på regissörsprat, för att få insiderinformation om var man hittar det skiraste morgonljuset eller vilka kameror som är filmvärldens no-go-zoner. Genom den amerikanska streamingtjänsten MasterClass kan vem som helst sedan några år inte bara ta del av Sandman-författaren Neil Gaiman bästa skrivtips eller Vogue-redaktören Anna Wintours ultimata ledarskapsråd, utan även få en hop digitala filmlektioner av filmnamn som Spike Lee, David Lynch och Martin Scorsese.

Här ger Scorsese sina bästa lågbudgettips, Spike Lee avslöjar konsten att skriva filmmanus för hand och David Lynch redogör för hur allt som behövs för en film är sjuttio idéer på lika många pappkort. Även den tyske maratonfilmaren Werner Herzog finns representerad på kursplattformen, där Fitzcarraldo-regissören delar med sig av åsikter som onyttan av filmskolor och krassa citat som ”De (filmteamet) behöver inte älska mig – men de behöver älska vad de håller på med”.

Det senaste pandemiåret har många av oss suttit mer framför datorn än någonsin, och i sammanhanget blir det bara logiskt att också kunna ta del av filmikonernas bästa tips hemma i soffan. Men vad händer med det mystiskt svårfångade och suggestivt odefinierbara med filmskapandet, med filmerna vi älskar och som kanske till och med format våra liv, när vi kan ta del av varje nyans och intention bakom dem genom en platt skärm? Kan vi se på Twin Peaks-fadern Lynch på samma sätt även efter att han har sålt sin transcendentala filmsjäl till kapitalet, och vill vi verkligen höra varje detalj av filmkameleonten Herzogs krassa produktionssyn?

Dokumentationer av och redogörelser för filminspelningar är inget nytt under solen. Ta vilken köpt vod-film, dvd eller Blu-ray-skiva som helst och du får inte bara dussintals rimligtvis bortklippta scener på köpet utan även en hoprafsad making of-dokumentär. För den som dessutom vill frossa i produktionsumbäranden redogör dokumentärfilmer som Hearts of Darkness och Lost in La Mancha för varje plågsam detalj av de slitsamma inspelningarna av Apocalypse Now samt The Man Who Killed Don Quijote. Men här finns också en klädsam distans till det skildrade, som ofta väcker fler frågor än det besvarar.

”Oavsett min egen tro eller mitt eget tvivel som är helt utan betydelse i detta sammanhang är det min åsikt att konsten förlorade sin livgivande betydelse i det ögonblick den skilde sig från kulten. Den skar av navelsträngen och lever ett egendomligt sterilt andrahandsliv, avlande och degenererande sig själv.” Citatet kommer från ett föredrag hållet av Ingmar Bergman vid Lunds universitet 1954, och även om Bergman knappast pratade om MasterClass-fenomenet går det ändå att dra vissa paralleller.

Hade då ”dämonregissören” kunnat bli lika ikonisk med en egen digital filmlektionsserie? Det får vi aldrig veta, även om svaret troligtvis är nja. Men det enkla svaret är kanske också att den digitala erans förväntningar på konstant information totalt har ritat om bilden av vad som utgör en mytomspunnen filmskapare. I dag vill vi inte bara veta varje detalj om en film – vi kräver helt enkelt att få veta allt. Vad vi vinner på det, vad som går förlorat och om den ouppnåeliga filmskaparens tid är förbi återstår att se.

KAROLINA BERGSTRÖM

karolina.bergstroem@opulens.se

Det senaste från Scen & film

0 0kr