Dansteater det slår gnistor om

Scen & film/Kultur.
Sara Jangfeldt och Fredrik Benke Rydman (Foto: Matilda Rahm.)

SCENKONST. Soppteatern finns kvar som scen ”Under fontänen” till i höst, flera spännande program väntar i vår. Med Kollision! visar Sara Jangfeldt och Fredrik Benke Rydman att här, mitt i folkvimlet, kan teatern ta plats och utmana sinnena både hos estradörer och publik.

 

Kollision!av Sara Jangfeldt och Fredrik Benke Rydman. Soppteatern under Fontänen, Sergels Torg. Kostym: Gudrun Rösnes. Ljud och musik: Fredrik Meyer, Mathias Venge. Ljus: Robert Larein. Regiöga: Fredrik Meyer. Medverkande: Sara Jangfeldt och Fredrik Benke Rydman.

Det blåser en iskall vind över Sergels torg denna torsdag då det är premiär för Kollision!. Den köande publiken till Soppteatern vet dock att därinne, under fontänen, finns värme och gemenskap. Det sorlas förväntansfullt.

På scenen möter publiken Soppteaterns chef Sara Jangfeldt och koreografen/dansaren Fredrik Benke Rydman. De gestaltar ett par som stöter ihop en passant i vimlet. Precis som vi i publiken bänkar sig paret  vid ett runt bord och en till en början tar en ganska trevande konversation vid. Sara Jangfeldt och Fredrik Benke Rydman har olika erfarenheter som de tar med sig till denna lekfulla föreställning. De testar sin förmåga att dansa och att sjunga som på lek och/eller ett slags förlösning och förbrödring.

De kunde knappt vara mera udda som par. Fredrik Benke Rydman som fastighetsmäklare är streetsmart i märkeskläder och med attribut som andas framgång. Storstadsarrogant tror han sig veta vad människor går för med bara med en blick. Han avfärdar alla som inte har råd med en välskött bostadsrätt innanför tullarna. Dit hör inte människor som är ”kulturarbetare” och som står emellan arbeten, i klartext en arbetslös konstutövare.

Kulturarbetaren i Sara Jangfeldts tappning är en författare in spe som bär omkring på en ännu oskriven bok, en nog så tung börda. Hennes hår är flammande rött och de kläder som hon bär tycks vara solidariskt inhandlade på Stadsmissionen. Blygt erkänner hon att hon fått ärva en våning efter sin farmor, belägen på Östermalm, där hon tillbringar långsamma och ensamma timmar.

Fastighetsmäklaren ogillar kultur och är en uttalad skeptiker när det gäller såväl teater som musik. Med ett undantag: Bryan Adams, som lämpligt nog är också är kulturarbetarens favorit. Något som förlöser deras dragning till varandra, de möts i dansen och sången.

Framför allt är Kollision! ett stycke dansteater som det slår gnistor om. Dansen verkar att födas i ögonblicket, som den charmfullt lössläppta mambo som förlöser den, till en början, så tillknäppta och hämmade kulturarbetaren. Detta explosiva möte ”boy meets girl” kommer till stånd på en  stort sett tom scen – här finns bara ett bord som under föreställningens gång förvandlas till det skådespelarna gör det till. Teater i sin ursprungsform, med andra ord. Här behövs i stort sett ingenting förutom ljussättning, skådespelare och en publik – vips så är magin där.

Opulens webapp

Installera Opulens webbapp för mobil HÄR!

 

Texten har kommit till under en kollektiv process, Sara Jangfeldt och Fredrik Benke Rydman hämtade sin inspiration på närbelägna kaféer. Resultatet är en infallsrik och med tiden alltmer lekfull dialog, full av oväntade vändningar som när båda träffas av en oanad passion, något som – kanske – förändrar deras liv.

Soppteatern finns kvar som scen ”Under fontänen” till i höst, flera spännande program väntar i vår. Med Kollision! visar Sara Jangfeldt och Fredrik Benke Rydman att här,  mitt i folkvimlet, kan teatern ta plats och utmana sinnena både hos estradörer och publik.

LENA S. KARLSSON
info@opulens.se

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Kultur

0 0kr