Arkadklassikerna är idag tillgängliga för alla

Samarbeten.
Foto: Unsplash.com

I SAMARBETE MED PARTNER. Vill man testa att spela riktigt gamla TV- och arkadklassiker på sin pc eller mac är det inga problem att hitta emulatorer på internet. Med en emulator och ett antal ROM-filer kan man återskapa alla de klassiska spelen på datorn. På det viset är spelens historia tillgänglig för alla och somliga tycks nästan föredra att syssla med retrogaming.

En intressant sak är att utmaningen – kampen mellan människa och maskin – ofta var större i de tidiga spelen – i synnerhet arkadspelen krävde mycket av utövaren, medan många av dagens spel bygger på visuella upplevelser, expansionsmöjligheter och njutningen av att spela mot andra i nätverk.

I viss mån kan man ge kritikerna av dagens spel rätt – själva spelkänslan i att ta sig igenom ett bra 8-bitars Nintendospel kan ha en starkare intensitet än den man får av att tillbringa långa stunder i senare tiders spelvärldar. Dock ska det inte förnekas att de bästa av dagens spel erbjuder helt andra upplevelser och att utvecklingen trots allt gått framåt i hisnande fart.

Vid mitten av 80-talet var det Nintendos NES-konsol som förde utvecklingen ett stort steg framåt och det var då vi fick det första Super Mario Bros-spelet som kom att bli en förebild för otaliga andra spel av så kallad plattformstyp. Mönstret är fortfarande grundläggande för många spel: samla saker, besegra fiender, hitta den rätta vägen och hålla koll på energinivån.

1989 stärktes Nintendos ställning ytterligare genom den lilla portabla Game Boy- men Sega släppte samma år sin Mega Drive/Genesis-maskin. Nu handlade det plötsligt också om 16-bitarsspel och därmed vassare grafik. Nintendo svarade med sitt SuperNintendo. Striden kunde symboliskt uttryckas som en fight mellan Super Mario och Sonic – ungarna bråkade om vem som var bäst på ett vis som påminde om tidigare generationers val av idol: Elvis eller Tommy Steele? Stones eller Beatles? Nintendo påbörjade ett samarbete med Sony för att utveckla en cd-baserad enhet ”Play Station”, men hoppade av. Sony fortsatte utveckla idén och bestämde sig för att satsa på 32-bitarsspel. När Play Station väl kom ut i mitten av 90-talet blev den snabbt den mest populära TV-spelmaskinen – prissänkta enheter och många och billiga spel var en vinnande formel. Sony skulle emellertid snart få hård konkurrens från andra håll.

Ja, detta var något om den hur den digitala spelkulturen utvecklades under perioden före millennieskiftet. Med nätets utveckling har vi ju idag också en bettingkultur, inte sällan med bonnussystem som bet365 med kelbet.se. Men spel kan som bekant bedrivas i många olika former och upplevelsen av intensitet eller fördjupning beror förstås på spelformen.

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.