Tidningens återkomst?

Media.
Opulens chefredaktör hyser gott hopp om en renässans för tidningarna i den digitala eran. (Collage: C Altgård / Opulens)

NYA TIDER. Medieanvändandet i Sverige har ökat rekordartat senaste året och chefredaktör Stefan Bergmark hoppas nu att fler vill ha en digital affär med Opulens.

Tre tips från Opulensveckan:

1. I måndags hade vi premiär för ett nytt inslag på vår konstavdelning. Det rör sig om collage av Hilda Hellwig som är mest känd som teaterregissör.

2. Hur långt kan då dagens coronakultur sträcka sig vad gäller överdramatiserade spekulationer? undrade vår filmkritiker Karolina Bergström i tisdags efter att bland annat sett pandemifilmen Songbird.

3. ”GAL/TAN-skalan, som beskrivits som en ’GOD/OND’-skala, är främst en beskrivning av det progressiva lägrets självbild”, skrev Lars Anders Johansson i onsdags och menade att det i debatten framlyfta kulturkriget har fler än två fronter.

När vi startade Opulens 2017 hände det ibland att äldre, som läst nättidningen ett tag, hörde av sig och frågade hur man fick tag i magasinet. Att en tidning kan vara endast nätdistribuerad föresvävade dem alltså inte. Fyra år känns inte som en lång tid men idag får vi aldrig såna frågor. Och även om det kanske inte alltid känns så, internet är ju inte direkt en ny företeelse i vår vardag, så går det fort nu i den digitala medievärlden.

I torsdags presenterades den årliga Mediebarometern av Nordicom, ett informationscenter för medie- och kommunikationsforskning vid Göteborgs Universitet. Användandet av medier har ökat rekordartat under pandemiåret 2020. I flera år har medieanvändandet legat på runt sex timmar om dagen men ifjol ökade det till sju.

Sveriges Television och kvällstidningarna är de stora vinnarna men även morgon-och gratistidningarna, Tv4 och Sveriges Radio ökar. Äldre personer har enligt undersökningen blivit allt mer digitala, både vad gäller att läsa webbtidningar och att lyssna på poddar och vara inne på Youtube. Det mest glädjande i rapporten är dock att betalningsviljan nu också ökar.

Prenumerera på Premium!

Opulens utkommer sex dagar i veckan. Prenumerera på Premium, 45 kr/mån eller 500 kr/år, och få tillgång även till de låsta artiklarna.
På köpet får du tre månader gratis på Draken Films utbud (värde 237 kr) av kvalitetsfilmer, 30% rabatt på över 850 nyutgivna böcker och kan delta i våra foto- och skrivartävlingar.
PRENUMERERA HÄR!

De svenskar som prenumererar på en dagstidning ökade från 46 till 49 procent mellan 2019 och 2020 och, för ett magasin som Opulens, särskilt hoppfullt är att det framförallt är digitala prenumerationer som ökar. Och det behövs med tanke på att annonsintäkterna även ifjol fortsatte minska.

”Nyhetsmedierna har stiftat bekantskap med en ny publik och nu gäller det att vårda relationen till den publiken”, säger Jonas Ohlsson som är föreståndare för Nordicom till tidningen Journalisten. Och: ”Det som återstår är den digitala publikaffären”.

Ja, det är förstås för tidigt att fastslå om de positiva siffrorna i årets Mediebarometer kommer sjunka i samma takt som pandemin, förhoppningsvis, avtar. Men helt klart är att tidningsbranschen står mitt i ett paradigmskifte. Som jag påpekade tidigare denna månad så var det ifjol också första gången som de digitala prenumeranterna i Sverige blev fler än de som bara prenumererar på dagstidningen via papper. Papperstidningen håller sakta på att dö och med tanke på att vi alltså även har en sjunkande annonsmarknad kommer de digitala prenumerationerna bli allt viktigare.

Vi på Opulens har gått från att betrakta våra prenumerationer som stöd från de trognaste läsarna till att erbjuda vad vi hoppas är ett attraktivt bonuspaket. Förutom tillgången till artiklarna bakom betalväggen ingår nu bokrabatter, gratis kvalitetsfilm och möjlighet att delta i våra populära foto- och skrivartävlingar. Om det är ett bra sätt att vårda relationen till publiken vet jag inte men det har givit utdelning och jag hoppas förstås att fler av er läsare vill ha en digital affär med oss.

Tre tips från Opulensveckan:

1. I måndags hade vi premiär för ett nytt inslag på vår konstavdelning. Det rör sig om collage av Hilda Hellwig som är mest känd som teaterregissör.

2. Hur långt kan då dagens coronakultur sträcka sig vad gäller överdramatiserade spekulationer? undrade vår filmkritiker Karolina Bergström i tisdags efter att bland annat sett pandemifilmen Songbird.

3. ”GAL/TAN-skalan, som beskrivits som en ’GOD/OND’-skala, är främst en beskrivning av det progressiva lägrets självbild”, skrev Lars Anders Johansson i onsdags och menade att det i debatten framlyfta kulturkriget har fler än två fronter.

STEFAN BERGMARK
red@opulens.se

Stefan Bergmark är chefredaktör för Opulens. Norrlänning men sedan sekelskiftet bosatt i Malmö. Stefans yrkesmässiga bakgrund är från olika fanzines, tidskrifter samt oberoende medier och som frilansjournalist har han främst skrivit åt dagstidningarnas kultursidor. Stefan har också varit redaktör för ett par böcker samt fått tre antologier med krönikor utgivna. Mer om och av Stefan Bergmark: www.stefanbergmark.se

Det senaste från Media

Tidningens återkomst?

NYA TIDER. Medieanvändandet i Sverige har ökat rekordartat senaste året och chefredaktör
0 0kr