Collage: ”Kvinnor lockar odjur till sig”

Konst.
Hilda Hellwig
”Kvinnor lockar odjur till sig”. Konstverk i collageform av Hilda Hellwig.

REGISSÖR. Vi har glädjen att presentera premiären för ett nytt inslag i vår konstavdelning. Det rör sig om collage som utförts av Hilda Hellwig som är mest känd som teaterregissör. Här berättar hon också om sitt intresse för att vid sidan om regiarbetet ägna sig åt att göra collage.

Hilda Hellwig var 1979 en av grundarna av den avantgardistiska Teater Aurora i Stockholm och fram till 1994 dess konstnärliga ledare. På Teater Aurora gjorde hon sig känd som en innovativ och utmanande regissör vilket ledde till regiuppdrag både i Sverige och utomlands. Hon har varit verksam vid Dramaten, Stockholms Stadsteater, Kungliga Operan, Malmö Opera, Svenska teatern och Lilla teatern i Helsingfors, Estonian Drama Theater i Tallinn, Den Nationale Scene, Det Norske Teatret och Nationaltheatret i Norge, Katona József Színház i Budapest och Det Kongelige Teater i Köpenhamn. Hellwig har även gjort scenografin till flera av sina uppsättningar. Sedan 1985 har hon återkommande arbetat för Radioteatern. 1993 regisserade hon långfilmen Dockpojken. Hilda Hellwig har undervisat på Teaterhögskolan i Helsingfors och på Statens Teaterhögskole i Oslo. Hon är sedan 2008 professor i teaterregi vid Stockholms dramatiska högskola. Hellwig har haft flera stora separatutställningar sedan 2012. (Källa: Wikipedia)

Jag har arbetat med collage mycket länge. Vissa av de som försvunnit kan jag komma ihåg helt klart, även de från tonåren. Några bilder har fungerat mycket skrämmande på så sätt att de har siat om en framtid som sedan har inträffat.

Personer i min omgivning har ofta manat mig att ställa ut. Arbetet med mina collage har varit en fredad zon, där jag har sluppit att vara en del av någon rörelse, eller att behöva definiera mitt arbete. Där har jag sluppit förhålla mig till strömningar, mode och påbud. Därför har jag hållit mig undan så länge.

Mina collage är inga illustrationer. Jag gör berättelser, skapar situationer, världar, porträtt. Det är fiktion och dröm. Ofta jobbar jag parallellt med, men helt fristående från mitt övriga skapande inom scenkonstområdet. Collagen är något helt annat, en annan värld, en värld där jag inte är låst av formmässiga eller moraliska krav. Men visst ställer jag vissa formmässiga regler för varje serie, jag kallar dem utmaningar.

Collagen skapas utifrån stränga regler som jag ställer för mig själv. En sådan regel kan vara: ”använd högst tre bilder att skapa en helt ny bild som har en egen berättelse” eller ”den här bilden är ett porträtt av X.” En annan utmaning kan vara att bara tillåta en komplementfärg eller att placera några figurer eller något annat i centrum av en serie av collage som alltid måste vara med.

Det kan vara det blåa tyget som förekommer i en klänning som bärs av en viss person i en av seriens bilder. Men dessa regler ändras ofta och för det mesta är de inte ens av samma sort.

Hilda Hellwig var 1979 en av grundarna av avantgardistiska Teater Aurora i Stockholm och fram till 1994 dess konstnärliga ledare. Hon gjorde sig känd som en innovativ och utmanande regissör vilket ledde till regiuppdrag både i Sverige och utomlands. Hon har varit verksam vid Dramaten, Stockholms Stadsteater, Kungliga Operan, Malmö Opera, Svenska teatern och Lilla teatern i Helsingfors, Estonian Drama Theater i Tallinn, Den Nationale Scene, Det Norske Teatret och Nationaltheatret i Norge, Katona József Színház i Budapest och Det Kongelige Teater i Köpenhamn. Hellwig har även gjort scenografin till flera av sina uppsättningar. Sedan 1985 har hon återkommande arbetat för Radioteatern. 1993 regisserade hon långfilmen Dockpojken. Hilda Hellwig har undervisat på Teaterhögskolan i Helsingfors och på Statens Teaterhögskole i Oslo. Hon är sedan 2008 professor i teaterregi vid Stockholms dramatiska högskola. Hellwig har haft flera stora separatutställningar sedan 2012. (Källa: Wikipedia)
HILDA HELLWIG
info@opulens.se

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Konst

0 0kr