Läsarundersökning om Opulens användarvänlighet

Media.
Chefredaktör Stefan Bergmark berättar idag om vår senaste läsarunderökning. Montage: C Altgård / Opulens. (Enkätbild: Pixabay.com)

GALLUP. Opulens har med tiden fått ett antal användarfunktioner och kanaler. Men hur bra fungerar de egentligen, undrar Opulens chefredaktör Stefan Bergmark och uppmanar läsarna att delta i en enkät. Undersökningen hittas här under och tar bara några sekunder att fylla i. Tio Opulenskepsar lottas ut bland dem som deltar.

Tre tips från Opulensveckan:

1. ”Det är som om även ett program vars kärna är att visa på styrkan hos kvinnor måste tona ned den talang och erfarenhet som fört dem dit.” Amra Bajric var i tisdags kritisk mot TV3:s senaste programsatsning.

2. I torsdags lanserades vår blogg Libri resurrecti, där bortglömda böcker plockas fram i ljuset av vår medarbetare Ivo Holmquist.

3. ”Lena lämnar en med en känsla av värme och sorg, skrev Karolina Bergström i fredags efter att ha sett Isabel Anderssons debutfilm om Lena Nyman.

Så var det dags igen. Förra gången vi hade en läsarundersökning handlade det om vilka böcker ni läsare föredrar. Flest antal röster fick nyutgivna romaner och novellsamlingar. Till vår glädje får väl sägas eftersom Opulens, vågar jag påstå, är riktigt bra på just det området. Våra recensioner publiceras inte heller sällan före de stora drakarnas.

Men denna gång riktar vi ljuset mot magasinets så kallade användarvänlighet för att försöka utröna om något här går att förbättra. Eller till och med kanske kan slopas. Less is more heter det ju ibland. Även om vi har statistik över en del så har vi inte siffror på allt och framförallt säger det inte vad ni tycker om funktionerna eller kanalerna vilka med tiden blivit ett antal.

För Opulens har inte bara utökat utgivningen, från fem till sex dagar i veckan, samt antalet texter till idag ett snitt på tio per publiceringsdag. Vi har också under de fyra år magasinet existerat utökat antalet användarfunktioner och kanaler där vi syns. Så hur bra fungerar de egentligen?

Ja, för att få svar på det behöver vi alltså hjälp av er kära läsare. Knappast någon av er lär väl prenumerera på båda nyhetsbreven, Dagens respektive Veckans Opulens, har våra pushnotiser i mobilen, följer alla våra tre konton i sociala medier samt betalar därtill för premiumtjänsten. Men många bäckar små och vi kan nog få fram en lite tydligare bild.

Undersökningen har tre svar att välja på – Bra, dåligt eller inget. Det senare svaret är om du inte använder funktionen, eller inte skulle göra det om den fanns, alternativt inte följer oss i just den kanalen.

Det tar inte många sekunder att fylla i undersökningen och bland de svarande lottar vi ut tio Opulenskepsar. Till er som hjälper oss med detta säger jag tack på förhand!

Tre tips från Opulensveckan:

1. ”Det är som om även ett program vars kärna är att visa på styrkan hos kvinnor måste tona ned den talang och erfarenhet som fört dem dit.” Amra Bajric var i tisdags kritisk mot TV3:s senaste programsatsning.

2. I torsdags lanserades vår blogg Libri resurrecti, där bortglömda böcker plockas fram i ljuset av vår medarbetare Ivo Holmquist.

3. ”Lena lämnar en med en känsla av värme och sorg, skrev Karolina Bergström i fredags efter att ha sett Isabel Anderssons debutfilm om Lena Nyman.

STEFAN BERGMARK
red@opulens.se

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Läsarundersökning

Skicka med din mailadress om du vill vara med i utlottningen av 10 Opulenskepsar.

Nyhetsbreven Dagens Opulens och/eller Veckans Opulens
Premium (prenumeration på låsta artiklar)
Notiserna i mobiltelefonen
Opulens på Facebook
Opulens på Twitter
Opulens på Instagram
Appen för mobil och/eller platta
Avsaknaden av kommentarsfält under artiklarna

Stefan Bergmark är chefredaktör för Opulens. Norrlänning men sedan sekelskiftet bosatt i Malmö. Stefans yrkesmässiga bakgrund är från olika fanzines, tidskrifter samt oberoende medier och som frilansjournalist har han främst skrivit åt dagstidningarnas kultursidor. Stefan har också varit redaktör för ett par böcker samt fått tre antologier med krönikor utgivna. Mer om och av Stefan Bergmark: www.stefanbergmark.se

Det senaste från Media

0 0kr