Vår iskalla värld

21 sep 2020
Foto: Hans Braxmeier

OMÄNSKLIGHET. ”Varje kropp en historia, inte menad att förstås utifrån regelverk eller beslut. Det djupt mänskliga ansvaret att lyssna på minnen och erfarenheter, som genom tid och rum, genom förtryck och panik, knyts ihop”, skriver Anna Sanvaresa.

 

I Anna Kavans Is från 1967 tycks undergången nära. Är det naturen som slagit tillbaka mot mänskan eller är det kombinationen patriarkat och fascism som förstört världen? Inget är tydligt, begripligt, men isen närmar sig, de utsattas kroppar gör revolt eller försvinner – utsuddade gestalter bland militärer och fake news. Ingen vill påminnas om vad som händer i andra delar av världen. ”Att tala om katastrofen var en överträdelse av de nya bestämmelserna. Regeln var att välja att inte veta.” Mänskorna, skriver Kavan, bedrog sig själva, ingjutna i ”en falsk känsla av säkerhet”.

ANNA SANVARESA
anna.sanvaresa@opulens.se

Anna Sanvaresa (fd. Jörgensdotter) är verksam som författare och frilansskribent men också engagerad i Asylkommittén och Joe Hillsällskapet i Gävle där hon bor. Debuterade 2002 med romanen Pappa Pralin och kom senast ut med romanen Solidärer som utspelar sig i Spanien och Gävle 1936-1939. Historienörd och skriver gärna om kvinnor och kamp genom historien.

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

KLIMATET. Med utgångspunkt i korallrevens pågående undergång skriver Ann Engqvist om hur klimatkatastrofen negligeras av medier och politiker. klimatfrågan, klimatförnekare, klimatkrisen, klimatkatastrof, miljöfrågan, miljöförstöring, klimatförändringar,

Korallreven håller på att dö – hur många bryr sig?

KLIMATET. Med utgångspunkt i korallrevens pågående undergång skriver Ann Engqvist
FOTOKONST. Anne Edelstam har sett en retrospektiv utställning i Paris med verk av fotografen Robert Doisneau. Hon imponeras av hur den poetiska blicken kombineras med teknisk stringens och ett samhällskritiskt perspektiv. Musée Maillol, Anne Edelstam, fotokonst, fotografi, fotograf, Paris, fransk kultur,

Robert Doisneau – samhällsfotograf med poetisk blick

FOTOKONST. Anne Edelstam har sett en retrospektiv utställning i Paris