Robert Doisneau – samhällsfotograf med poetisk blick

Konst.
FOTOKONST. Anne Edelstam har sett en retrospektiv utställning i Paris med verk av fotografen Robert Doisneau. Hon imponeras av hur den poetiska blicken kombineras med teknisk stringens och ett samhällskritiskt perspektiv.Musée Maillol, Anne Edelstam, fotokonst, fotografi, fotograf, Paris, fransk kultur,
Robert Doisneau. “Språnget”, 1936. Lätt beskuren vinjettbild för uställningen på Musée Maillol.

FOTOKONST. Anne Edelstam har sett en retrospektiv utställning i Paris med verk av fotografen Robert Doisneau. Hon imponeras av hur den poetiska blicken kombineras med teknisk stringens och ett samhällskritiskt perspektiv.

Robert Doisneau
Instants Donnés/ Given Moments
Musée Maillol, Paris
Utställningen pågår t o m den 12 oktober 2025

Det utmärkta lilla museet, Musée Maillol, i Paris visar en retrospektiv av den kände franske fotografen, Robert Doisneau (1912 – 1994). Fyrahundra fotografier har noggrant utvalts av de cirka 450 000 negativ som finns i arkiven. Dessa är uppdelade i teman: artister, barer, författare, reklambilder och så vidare i denna utställning. Ett par videofilmer med intervjuer med fotografen och hans vänner belyser ytterligare denne mans verk.

Vi får följa Robert Doisneau från hans barndom i Paris under 1930- och 1940-talet, till efterkrigstidens 1950-tal, fram till hans död. Doisneau presenterar en helt annan bild av den kulturella och eleganta huvudstad som Paris har blivit.

Han har förevigat en stad i förvandling: från små barn som leker bland sopor, i en miljö med upphängda tvättlinor, till Vogues eleganta parisiskor och Renaults reklambilder.

FOTOKONST. Anne Edelstam har sett en retrospektiv utställning i Paris med verk av fotografen Robert Doisneau. Hon imponeras av hur den poetiska blicken kombineras med teknisk stringens och ett samhällskritiskt perspektiv.Musée Maillol, Anne Edelstam, fotokonst, fotografi, fotograf, Paris, fransk kultur,
Robert Doisneau. Gatuvy med två bröder, 1934.

Hans politiska medvetande drogs till att försvara de mest utsatta, till exempel prostituerade och gruvarbetare. Men han porträtterade även olika kulturpersonligheter: Picasso, Giacometti, Colette och Becker för att nämna några.

Fotografierna från barerna är både roliga och tidstypiska. Alkohol, cigaretter, prostituerade och fyllon blandas i miljöer med glada tillrop och musicerande.  

FOTOKONST. Anne Edelstam har sett en retrospektiv utställning i Paris med verk av fotografen Robert Doisneau. Hon imponeras av hur den poetiska blicken kombineras med teknisk stringens och ett samhällskritiskt perspektiv.Musée Maillol, Anne Edelstam, fotokonst, fotografi, fotograf, Paris, fransk kultur,
Robert Doisneau. Café la Tartine, 1953.

De båda våningarna på museet erbjuder besökaren en tidspromenad genom ett bortglömt Paris. En epok som inte är alltför avlägsen men som i dagens högteknologiska värld lika gärna kunde ha varit sekler ifrån oss. De svart-vita fotografierna återger såväl tidsögonblick som noggrant utstuderade avbildningar och förlänar därmed en djupdimension till utställningen.

Vi får ta del av skildringar från en epok som våra föräldrar eller farföräldrar har genomlevt. De har framställts via en poetisk konstnärsblick, men med en professionell fotografs stringens.

Men det var inte givet att Doisneau skulle bli fotograf. Han kom från en anspråkslös familj i utkanten av Paris och utbildade sig till gravör och litograf.

Han började som industrifotograf på bilfabriken Renault, men fick snart sparken därifrån. Doisneau var mindre intresserad av att tjäna pengar på sitt fotograferande än att använda kameran som ett verktyg för att skildra samhället.

Från de stämningsfulla och lekfulla bilderna gick han med tiden i allt högre grad över till att bli en samhällskritisk fotograf. Men, efter några desillusionerande resor till Sovjetunionen, drogs han åter till att fotografera sina konstnärsvänner, ofta i ateljémiljöer.

FOTOKONST. Anne Edelstam har sett en retrospektiv utställning i Paris med verk av fotografen Robert Doisneau. Hon imponeras av hur den poetiska blicken kombineras med teknisk stringens och ett samhällskritiskt perspektiv.Musée Maillol, Anne Edelstam, fotokonst, fotografi, fotograf, Paris, fransk kultur,
Robert Doisneau. Fabriksinteriör, 1945,

Hans verk uppmärksammades redan under hans livstid och han tilldelades flera prestigefyllda priser och ställde ut bland annat på MOMA, i New York. Efter hans död skapade hans döttrar, Annette Doisneau och Francine Déroudille, l’Atelier Robert Doisneau. De arkiverade och katalogiserade samtliga negativ och bidrar nu till hans minne genom att låna ut faderns fotografier till olika museer.

Maillol-museets butik erbjuder besökarna även en fin utställningskatalog samt flera fotoböcker.

FOTOKONST. Anne Edelstam har sett en retrospektiv utställning i Paris med verk av fotografen Robert Doisneau. Hon imponeras av hur den poetiska blicken kombineras med teknisk stringens och ett samhällskritiskt perspektiv.Musée Maillol, Anne Edelstam, fotokonst, fotografi, fotograf, Paris, fransk kultur,
Robert Doisneau. Parisiska frisörskor som solar sig, 1966.

För Parisbesökare som vill upptäcka ett annorlunda Paris än det vi ser i dag, är detta en unik möjlighet, som inte bör missas. Och för de fotointresserade är denna utställning en karamell att avnjuta långsamt. Varje bild är en liten juvel i sin egen rätt.

Använd denna!
ANNE EDELSTAM info@opulens.se

 

Det senaste från Konst

0 0kr