Nordiska kvinnor spred nya konstideal i Paris

Nyheter.
Jenny Nyströms självporträtt från 1884 visas på utställningen ”Ett eget rum” på Prins Eugens Waldemarsudde. (Foto: Duygu Getiren)

UTSTÄLLNING. Ett hundratal kvinnliga konstnärer från Norden erövrade konstnärsrollen i det sena 1800-talets Paris. Utställningen ”Ett eget rum” på Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm visar hur vänporträtt, nätverk och egna ateljéer hjälpte kvinnorna att ta plats.

Utställningen visas på Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm, 11 september 2021–23 januari 2022.

Konstnärer som ingår är bland andra Anna Ancher, Hanna Hirsch-Pauli och Helene Schjerfbeck, liksom först på senare tid återupptäckta konstnärer som Jeanna Bauck, Fanny Brate, Agnes Steineger, Beda Stjernschantz och Dora Wahlroos. Manliga konstnärer som visas är bland andra Anders Zorn, Ernst Josephson, Peder Severin Krøyer, Christian Krohg och Edvard Munch.

Carina Rech publicerade nyligen sin doktorsavhandling i konstvetenskap ”Becoming artists – self-portraits, friendship images and studio scenes by Nordic women painters in the 1880s”, och den ligger till grund för utställningen.

En audioguide ingår också i utställningen, där man kan höra uppläsningar av konstnärernas brev till varandra. Det blir också konserter och ett föreläsningsprogram i samband med utställningen.

Asta Nørregaard står i sin ateljé med en gigantisk målning framför sig, och tavlorna runt omkring henne skvallrar om att hon behärskar hela registret som konstnär: landskap, stilleben och porträtt. Självporträttet ”I ateljén” från 1883 är ett visitkort med vilket Nørregaard visar att hon är en professionell konstnär, menar konstvetaren Carina Rech, vars forskning ligger till grund för en ny stor utställning på Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm.

Elin Swedenmark/TT

Det senaste från Nyheter

0 0kr