Kulturdebatterna for dummies

Nyheter.
En rad kulturdebatter har dominerat sociala medier den senaste tiden (foto: Janerik Henriksson/TT)

SNABBGUIDE. Är svenska föräldrar snåla? Hur sann måste en dokumentärfilm vara? Och har mannen zoomat ut från kulturdebatten?

Här är tre kulturdebatter som rasar under försommaren.

1. Mannen och kulturdebatten

Har den unge mannen lämnat den offentliga kulturdebatten? Frågan har diskuterats på kultursidor och i sociala medier sedan journalisten Johanna Fränden i en krönika efterlyste fler killar i diskussionen om tvåsamhet och familjebildning.

“Till slut kommer man till en punkt där diskussionen känns utnött och meningslös. Framför allt undrar man om inte det första könet har något att tillföra i debatten. Hallå killar, var är ni? vill man ropa”, skrev hon bland annat.

Expressens kulturchef Victor Malm hakade på tåget och konstaterade att han i det offentliga samtalet såg “ny och deprimerande skillnad” och utnämnde kulturmannen till en utdöende art. I en text i Dagens Nyheter sade Svenska Dagbladets kulturchef Lisa Irenius att en förklaring till männens allt större frånvaro i kulturdebatten hänger ihop med “växande skillnader mellan könen i fråga om intressen och värderingar”.

På samma gång sker en omvandling av offentligheten där många män väljer att pröva nya arenor, inom tech, poddar och sociala medier, sade hon.

2. Hur sann måste en dokumentärfilm vara?

När tidningen Kvartal kritiserade regissören Hogir Hiroris Guldbaggebelönade dokumentärfilm “Sabaya” för att innehålla fejkade scener tog det inte lång tid innan debatten om vad en dokumentärfilm egentligen är drog i gång.

Hogir Hirori själv framhöll att dokumentärfilm som genre och till sin form skiljer sig från journalistik.

“Dokumentärfilm är inte en neutral berättarform. Särskilt i Sverige där den som genre har nått en hög konstnärlig status är det en etablerad berättarform som främjar den personliga blicken, det egna uttrycket och som uppmuntrar oberoende filmare att skildra sin bild av världen”, skrev han i ett uttalande som publicerades på filmens hemsida.

SVT:s programchef Axel Arnö uttalar sig och säger att en dokumentärfilm “aldrig ska ljuga”, vilket bland annat får filmjournalisten Hynek Pallas att ilskna till och skriva i en text i Expressen att det är förvirrande och farligt när dokumentärfilm görs synonym med grävande journalistik. DN:s Johan Cronemans inlägg i debatten är att SVT:s uttalande är en “stenåldersanalys” och att dokumentärfilm alltid är filmarens sanningen.

3. “Vänta på rummet”-debatten

För några veckor sedan trendade plötsligt hashtaggen “Swedengate” på sociala medier. Bakgrunden var ett engelskspråkigt inlägg på Reddit om svenska middagstraditioner, där en person svarade på frågan “Vad är det konstigaste du har fått göra hemma hos någon på grund av deras kultur eller religion?”:

“Jag minns hur jag var på besök hos min svenska kompis. Och medan vi lekte i hans rum skrek hans mamma att middagen var klar. Och lyssna här – han sa åt mig att vänta på hans rum medan de åt”, skriver personen.

Plötsligt stod svensk matkultur i stålkastarljuset för en internationell debatt som genererade en flod av tweets och memes. Men debatten kom även att handla om svensk gästfrihet och om rasism.

TT Nyhetsbyrån

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Nyheter

0 0kr