Veckans vax: När syntmusiken kom till Kina

11 dec 2020
Collage: C Altgård / Opulens.

VINYL. Det är fredag och dax för veckans vax! Jesper Nordström dyker djupt ner i skivbackarna och letar fram syntmusik från en tid då denna skulle visa vägen till framtiden, även i kommunistiska stater.

1957 grundades en ”orkester för elektroakustiska instrument” på order av Kreml. Den leddes av samme kapellmästare i flera decennier. Så här kunde det låta. Detta för att högsta Sovjet insett att det efter Stalins död var läge att i någon mån närma sig väst. Men det hela var också ett led i ett slags statustävling, i samma anda som att Sputnik sköts ut i rymden. Långt innan vår tid med Casio-syntar och små roliga appar som ger ljud ifrån sig, var den elektroniska musiken till mångt och mycket en materialsport där det gällde att visa upp en högteknologisk front.

JESPER NORDSTRÖM
jesper.nordstrom@opulens.se

Jesper Nordström är kulturskribent med inriktning på litteratur och idéhistoria, med särskilt intresse för modern poesi och tysk prosa. Han har även gjort resereportage från Berlin och Köpenhamn med inriktning på arkitekturhistoria.

Telegrafstationen

Telegrafstationen

Veckans Opulens

Veckans Opulens kommer gratis via mail på lördagar. Du kan när som helst avsluta nyhetsbrevet. Anmäl dig här:

Genom att teckna nyhetsbrevet godkänner du Opulens integritetspolicy.

Opulens systermagasin

Magasinet Konkret

Gå tillToppen

Se även

ADRIAN SHERWOOD. DUB. Kangas klanger konstaterar att dub-maestron Adrian Sherwood lever upp till de högt ställda förväntningarna.

Kangas klanger: Mästerlig dub med Adrian Sherwood

DUB. Kangas klanger konstaterar att dub-maestron Adrian Sherwood lever upp
PROGRESSIV ROCK. I Ola Åstrands nyligen publicerade text i Opulens om Träd, Gräs och Stenar omnämns en artikel Peter Mosskin skrev för tidningen Musikens Makt 1973. Här återpubliceras den nu med Mosskins tillåtelse.

Om epoken Träd, Gräs och Stenar – 1973

PROGRESSIV ROCK. I Ola Åstrands nyligen publicerade text i Opulens