Veckans notblad: Ungdom av i dag ‒ 1935

Musik.
Bild: Opulens.

RETROKULTUR. I den här ”Veckans notblad” tar Jesper Nordström sig an en riktig kalkonfilm från 1935.

Det finns vissa filmer som bara går att stå ut med på distans, då kan man kan se dem som ”tidsdokument” och på det viset fånga upp tidsandan. Då saknas också den komplexitet som ger det nerv och ”skimmer”. Likt en övertydlig tavla med breda penselstreck blir det plakatkonst. Ur-exemplet är ju Staffan Hildebrands “G” som ville så mycket allvarligt så, men mest ger ett stort ironiskt garv i reaktion. För mig räddades den av att jag själv var syntare och sprang runt som lillgammal tonåring i rosa spencerkavaj och snedlugg. Nostalgin ligger i känslan av att ”det var ju då det var”.

Sedan har vi ju gu’bevars kalkonklassikern ”Lyftet” med Anders Lönnebo som räddas av sin släpiga gråa göteborgssocialism.

Men så har vi också den odrägliga ”Ungdom av i dag” från 1935 som ingen ironisk och/eller nostalgisk attityd kan rädda. Bara titeln alltså! Får den inte en att tänka på någon löjeväckande moralpanik från folkhemstiden? Eller den numera kultförklarade debatten om petting i ”Studio S”? I denna film har vi alla ingridienser som kan göra svensk pilsnerfilm så outhärdlig; det platta kvinnorporträttet av en neurotisk överklasstant som är besatt av klass, de evigt kvillrande ynglingarna, den stoiske mannen med vacker haka.

Ja, för att låna en liknelse från denna sfär; här finns inte Thor Modéens jovialiska cigarr, det är snarare en alltför söt  snabbt brinnande cigarill till jolmig punsch med stark risk för sockerchock.

Filmmakarna verkar inte heller haft stora anspråk, bland de notblad jag samlat är detta det minst påkostade. Tryckt på tunt papper och tjugo procent av bladet upptas av reklam. Genomkommersiellt kort sagt. Att ledmotivet till filmen ingår i serien ”Veckans notblad” skvallrar lite om att detta är högst efemärt. Nästa vecka, nästa schlager. Hör, släng, glöm!

Jag försöker akta mig för att bli som gamle filmkritikern Jan Aghed som kunde såga en familjematiné då han glömt ta av sig Kieslowski-glasögonen. Men tyvärr, ingen välvillig genreläsning kan rädda detta.

JESPER NORDSTRÖM
jesper.nordstrom@opulens.se

Jesper Nordström är kulturskribent med inriktning på litteratur och idéhistoria, med särskilt intresse för modern poesi och tysk prosa. Han har även gjort resereportage från Berlin och Köpenhamn med inriktning på arkitekturhistoria.

Det senaste från Musik

0 0kr