Kultursnubben tar tåget: Och kommer till Norrköping

Kultur
Kultursnubben i Norrköping. Foto: Eric Cardelús. Montage: Opulens.

KULTUR. Idag fortsätter serien ”Kultursnubben tar tåget”. Den här gången har Erik Cardelús rest till Norrköping. Där får han bland annat se en utställning om nazismen.

 

I Norrköping gestaltas hållbarheten. Dagens hållbarhet som vi ständigt behöver skapa och återskapa för att hålla ihop vår globala by. Tanken kryper över mig när jag i sakta mak vandrar tillbaka mot järnvägsstationen, full av intryck. Bakom mig har jag ett dygn av kulturupplevelser i denna stolta arbetarstad, mer känd för sportsliga bragder än för sina (fin)kulturella tilldragelser. Men tiderna ändras. Idag är Peking en stad där man är först på bollen även inom det kulturella området. En plats där fotbollströjor och kulturkoftor samsas i det stilfullt restaurerade och uppdaterade industrilandskapen runt Motala ström.

Så var det hållbarheten. Först besöker jag Norrköpings stadsmuseum och utställningen Medlöperi och motstånd – nazismen i Norrköping då och nu. Utställningen berättar historiskt om de nazistiska rörelserna i staden. I foajén möts besökarna av en ordningsvakt, vilket kan förklaras med de ilskna reaktioner som framkallats av utställningen bland individer och grupperingar som ogärna ser att man kopplar ihop dåtidens nazism med strömningar i samtiden. Helst ska allt förpassas till dåtid och locket läggas på, vilket inte görs här.

Tvärtom, här visas hur pass vanlig nazismen var i vårt land under 30-talet och 40-talet, inte minst i samhällets prominenta skikt. Advokater, ingenjörer, redaktörer, historiker, rektorer och diverse ämbetsmän – här hade många pronazistiska sympatier, ofta med ett glödande engagemang för att Hitlers sak även skulle bli vår. Uppenbara övertygelser som snabbt och systematiskt sopades under mattan när den nazistiska kolossen började vackla och den allmänna opinionen vände i vårt land runt 1942.

Som industristad med hamn ut mot Östersjön hade Norrköping täta förbindelser med Tyskland, både före och efter andra världskriget. Ofta gick nog den ideologiska övertygelsen hand i hand med kommersiella och egennyttiga intressen. Även antisemitism fanns i Norrköping. Här motsatte sig många av stadens nazister såväl judiska affärsidkare som att förföljda judar skulle få en fristad.

Samtidigt fanns här många människor som gjorde motstånd, vilket också illustreras i utställningen. Berättelsen är inte inriktad på att hänga ut nazister, utan snarare att visa på att kampen för demokrati aldrig är något avslutat eller givet. Dessutom bärs historien av människor – sådana som finns runtom omkring oss, då som nu.

En av utställningens mest drabbande delar är en vägg med nazistiska citat. Citaten sitter på svängluckor, där man på baksidan kan se från vilket år citaten härstammar. Vänds luckorna märks hur många av dessa vedervärdiga åsikter som hämtats från nuet. På en annan vägg sitter tidningsrubriker som rapporterar om nazistiska och högerextrema aktioner i närtid.

På andra sidan spången vid Motala Ström ligger Arbetets museum. Här finns flera våningar intressant kultur och en servering med vacker utsikt över strömmen, takåsarna och staden.

Här berättas bland annat om den hållbara staden och robotiseringen. Även här hamnar vi mitt i samtiden, i det som skaver och vibrerar här och nu. Tittar man sedan ut över Strömmen blir man lätt varse att Norrköping växlat spår, från industriekonomi till kunskapsekonomi. Frågan är bara hur vi använder oss av all denna kunskap som väller över oss idag. Låter vi den bli ett bakgrundsbrus, medan vi kör på i köpracet som tidigare, eller låter vi kunskapen och tekniken hjälpa oss i den människoburna omställningen.

Stöd Opulens - Prenumerera på Premium!

Opulens utkommer fem dagar i veckan. Prenumerera på Premium, 19 kr/mån eller stöd oss med 500 kr/år, och få tillgång även till de låsta artiklarna.
På köpet får du tre månaders obegränsad och gratis tillgång till hela utbudet (värde 237 kr) av kvalitetsfilmer från Draken Film.
PRENUMERERA HÄR!

Den tredje och sista stationen i detta kulturkluster nere i det anrika industrilandskapet är Visualiseringscenter. Här syns många barn och barnvagnar. Här möts vi också av forskning, utveckling och näringsliv. Med digital visualiseringsteknik kan man dyka ner i de mest spännande områden, alltifrån den oändliga stjärnhimlen till den mänskliga kroppens mest intima vrår. Här kan en sjuk respektive frisk kropp besökas och utforskas, vilket för oss in i samtidens skälvande centrum med dess mullrande coronakris.

Politisk extremism, pandemier och robotisering –  visst finns det mycket att fundera över om man vill ha en hållbar värld som välkomnar även kommande generationer. Till en början kan man ta en tågtripp till Norrköping, för här gestaltas ödesfrågorna med stor skicklighet av dagens museimakare.

ERIK CARDELÚS

 

 

 

Opulens är ett dagligt nätmagasin som vill stärka kulturjournalistikens opinionsbildande roll. Kulturartiklar samsas därför med opinionsmaterial – allt med en samhällsmedveten blick där så väl klimatförändringarna och hoten mot yttrandefriheten som de sociala orättvisorna betraktas som självklara utgångspunkter.

Det senaste från Kultur

Festen som kom av sig

INSTÄLLT. ”De tre genomförda föreställningarna och nedläggningen har tagit mig på djupet
Gå till Toppen